Flere patienter møder op til behandlingssamtaler, når de modtager en sms nogle dage før samtalen, der minder dem om, de har en tid. Det viser et netop afsluttet projekt på Center for Selvmordsforebyggelse.

 

Flere patienter møder op til behandlingssamtaler, når de modtager en sms nogle dage før samtalen, der minder dem om, de har en tid. Det viser et netop afsluttet projekt på Center for Selvmordsforebyggelse.

Projektet, der har løbet over to perioder i 2009 og 2010, er netop afsluttet, og resultatet viser, at flere patienter møder op til behandlingssamtaler på klinikken i de perioder, hvor der blev sendt sms-beskeder ud før en samtale end i perioderne uden sms-servicen.

- Det er et meget positivt resultat, og vi er glade for, at vi med en forholdsvis lille ydelse kan være med til at sikre, at flere af vores ofte skrøbelige patienter møder op til behandling, siger ledende psykolog Christian Møller Pedersen, der er leder af Center for Selvmordsforebyggelse på Århus Universitetshospital, Risskov.

Også patienterne er glade for ordningen.

- Patienterne oplever bedre sammenhæng i behandlingen, fordi sms-servicen er med til at sikre større regelmæssighed i samtalerne, og jeg tror også, at sms’erne kan være med at fastholde nogle i behandlingen, siger Christian Møller Pedersen.

Mere effektiv behandling med sms
For behandlerne på klinikken har servicen endvidere den positive effekt, at de bruger mindre tid på at vente på og efterfølgende kontakte patienter, der ikke møder op. Dermed kan personalet behandle flere patienter.

- Udover effektivisering kan sms-servicen måske også indirekte være med til at fjerne tabuet om selvmord og dét at lide af en psykisk lidelse generelt, for servicen minder om den, man allerede kender fra andre steder i sundhedsvæsenet eller fra frisøren, forklarer Christian Møller Pedersen.

Flere oplysninger
  • Christian Møller Pedersen, leder af Center for Selvmordsforebyggelse. Tlf: 7789 3830