22.03.2018

I ti år har Kattegatkomitéen arbejdet for at få etableret en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland, og nu ser det ud til, at en forbindelse vil kunne etableres og finansieres ved brugerbetaling.

- Det er meget glædeligt, at der nu er lavet genberegninger af Kattegatforbindelsen, som viser, at der er god økonomi i den, hvis den bygges kun til biler, siger Jens Kampmann, formand for Kattegatkomitéen.

Projektet blev ellers skudt ned af den daværende transportminister i 2015, hvor en strategisk analyse viste, at forbindelsen ville kræve et statsligt tilskud på 51 mia. kr.

- Det har til tider været op ad bakke, fordi den strategiske analyse fra 2015 regnede med alt for lave trafiktal. Derfor er det godt, at man nu har revideret beregningsgrundlaget, den såkaldte Landstrafikmodel, så den giver lidt mere realistiske tal. Kattegatkomitéen har hele tiden peget på, at trafiktallene var urealistiske, mens renten og anlægsudgifterne var for høje, fortsætter Jens Kampmann.

Jens Kampmann understreger: Vi havde foretrukket en kombineret forbindelse både til tog og biler, som vil muliggøre en rejsetid mellem Aarhus og København på kun én time med tog. Kattegatkomitéen er ved at undersøge rentabiliteten i forbindelsen sammen med en institutionel investor, og det ser ud til, at en forbindelse både til bil og tog vil kunne tjene sig selv hjem igen. Derfor opfordrer jeg til, at man også regner videre på togdelen, når man nu alligevel skal til at regne på vejforbindelsen.

Fakta om genberegningerne

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har sammen med Vejdirektoratet har netop offentliggjort en rapport, hvor man har genberegnet økonomien for fast Kattegatforbindelse ved brug af en revideret udgave af Landstrafikmodellen.

Det har resulteret i en rapport, som regner på en fast forbindelse til både biler og tog samt en skønsmæssig vurdering af en ren vejforbindelse.

Konklusionen er, at en kombineret bil- og togforbindelse kræver et statsligt tilskud på 42 mia. kr. ud over brugerbetalingen, hvorimod en ren vejforbindelse vil kunne betales tilbage med brugerbetaling på 32 år.

Anlægsudgifterne inkl. 50 % reserver for en ren vejforbindelse anslås til at være 58 mia. kr., mens det anslås at koste 124 mia. kr. at opføre en kombineret forbindelse.

På den baggrund foreslår regeringen og Dansk Folkeparti, at der regnes videre på en ren vejforbindelse, som man regner med vil kunne stå færdig i 2030. Den nærmere undersø-gelse forventes færdig i december 2018.

I beregningerne er regnet med, at taksten for biler over Kattegat bliver den samme som på Storebælt i dag.

Rapporten understreger, at Landstrafikmodellens trafiktal fortsat skal bearbejdes.

Flere oplysninger

  • Jens Kampmann, formand for Kattegatkomitéen, tlf. 2483 0979