Region Midtjylland har oprettet TurismeVÆKSTprisen, som led i den store turismesatsning "Ny VÆKST i turismen". Prisen bliver uddelt en gang om året og formålet med prisen er at anerkende og belønne turisterhvervets arbejde med at øge professionaliseringen og udvikle turismen for at skabe øget vækst. Prisen sætter fokus på vellykkede tiltag, der kan inspirere resten af erhvervet.

 

TurismeVÆKSTprisen består af én hovedpris og to temapriser. Se folder om TurismeVÆKSTprisen 2016. Fristen for at indstille kandidater var den 1. september 2016. Priserne blev uddelt på Turismekonferencen den 10. november 2016.

Region Midtjyllands TurismeVÆKSTpris 2016 er tildelt JyllandsAkvariet i Thyborøn. Folkene bag den 20 år gamle attraktion er både nyskabende og modige og når langt over 60.000 gæster i år. Fur Bryghus og Destination Hærvejen fik hver en temapris, og også forfatter og samsing Ruth Lange samt WaterZ i Hvide Sande fik anerkendelse for deres turismeindsats torsdag eftermiddag.

JyllandsAkvariet modtog hovedprisen - TurismeVÆKSTprisen 2016

Hovedprisen, der ledsages af 75.000 kroner samt en bronzeskulptur af den midtjyske kunstner Thomas Andersson, gik således til direktør Michael Madsen fra JyllandsAkvariet i Thyborøn.
"I får prisen, fordi JyllandsAkvariet er en rejse værd. I har evnet at kommercialisere naturen som produkt og har et stærkt fokus på helårsturisme og originale og autentiske oplevelser", sagde Anne V. Kristensen.

Og gæsterne har sandelig også fået øjnene op for den vestjyske attraktion. Akvariet har efter højsæsonen i år fordoblet omsætningen i forhold til hele 2014. Antallet af medarbejdere er også fordoblet til 22.

2. næstformand for Regionsrådet Anne V. Kristensen og hovedprisvinder Michael Madsen fra JyllandsAkvariet

Velfortjent
Regionsrådet giver hovedprisen til en kandidat, der har bidraget til at skabe ny vækst i turismen, og som i sit arbejde har udvist mod og nytænkning på en måde, der er til inspiration for andre.

"Jeg er sikker på, at jeres mange spændende projekter kan tjene som inspiration for andre i branchen, så det er med stor glæde og velfortjent, at Regionsrådet giver jer TurismeVÆKSTprisen 2016", sagde Anne V. Kristensen.

To temapriser
Det er femte gang, at prisen uddeles, og som vanligt var der ved prisoverrækkelsen torsdag eftermiddag også to temapriser, der hver ledsages af 25.000 kroner.

Temapris 1: Gode madoplevelser til turisten - et værktøj til synlighed og vækst
FUR Bryghus ved indehaver Mildred Fog modtog temaprisen for Gode madoplevelser til turisten - et værktøj til synlighed og vækst. Virksomheden har 18 ansatte, og bryggeriet og restauranten formår at tiltrække stadig flere gæster – i juli i år steg omsætningen med 12 procent set i forhold til juli 2015.

2. næstformand for Regionsrådet Anne V. Kristensen og restaurantchef Danni Boysen og Mildred Fog fra Fur Bryghus.

"I har været dygtige til at udnytte Furs stedbundne potentialer og har et godt forhold til mange lokale samarbejdspartnere", sagde Anne V. Kristensen og påpegede også virksomhedens blik for bæredygtighed.

Temapris 2: Kommercialisering gennem værdikædesamarbejder i turismen
Den anden temapris "Kommercialisering gennem værdikæde-samarbejder i turismen" blev tildelt Destination Hærvejen - en forening dannet af ni kommuner langs Hærvejen. De udvikler og markedsfører sammen Hærvejen som destination og involverer en lang række øvrige samarbejdspartnere.
"Også I afprøver hele tiden nye veje – eksempelvis at brande Hærvejen som en del af de nordiske pilgrimsruter", sagde Anne V. Kristensen.

2. næstformand for Regionsrådet Anne V. Kristensen og Mette Wessel Fyhn fra Destination Hærvejen.

Særpris og Publikumspris

I år var der også en særpris til forfatter, amatørkok og samsing Ruth Lange for at være med til at synliggøre Samsøs natur og smagsoplevelser – og for arbejdet for den nye færgeforbindelse mellem Samsø og Aarhus.

2. næstformand for Regionsrådet Anne V. Kristensen og Ruth Lange (særpris).


Endelig foretog de 150 deltagere på dagens turismekonference en mobiltelefon-afstemning og tildelte WaterZ i Hvide Sande Publikumsprisen.

2. næstformand for Regionsrådet Anne V. Kristensen samt Katrine Frandsen fra WaterZ.

Se listen over indstillede kandidater til TurismeVÆKSTprisen 2016.

Formål

Prisen har flere formål:

  • Prisen skal anerkende det midtjyske turisterhverv i bestræbelserne på at indfri strategien "Ny VÆKST i turismen".
  • Prisen skal virke som inspiration for turismeerhvervet i Region Midtjylland i forhold til et øget fokus på vækst og internationalisering.
  • Prisen skal inspirere til fremme af turismen som erhverv i og udenfor Region Midtjylland.
  • Prisen skal synliggøre Region Midtjylland, den regionale turismestrategi og regionens fokus på turismen som et fokusområde.

 

Karin Nygaard Kristensen

Billede af Karin Kristensen

Udviklingskonsulent

E: karin.kristensen@ru.rm.dk
T: 7841 1711
M: 5124 6752

Turisme 

Arbejdssted: Viborg