I vurderingen af de indstillede forslag vil der blive lagt vægt på kandidaternes evne til at skabe værditilvækst og beskæftigelse samt kandidaternes grad af international orientering.
Hovedprisen
Hovedprisen vil blive tildelt en kandidat, som har bidraget til at skabe ny vækst i turismen, og som i sit arbejde har udvist mod og nytænkning på en måde, der er til inspiration for andre. I indstillingen skal der indgå dokumentation for væksten. Det kan være i form af omsætningstal eller konkret værdiforøgelse i forhold til produkt, tjeneste eller ydelser.
Kandidater til hovedprisen vil blive vurderet ud fra følgende kriterier:
- Effekt på værditilvækst og meromsætning
- Antal af nye arbejdspladser og/eller tilførsel af nye kompetencer i forbindelse med nye arbejdsopgaver / arbejdsområder
- Nyhedsværdi og originalitet
- Grad af internationalt udsyn og sammenhæng med internationale målgrupper.
Temapris 1: Kulturturisme som ny vej til vækst og udvikling
Hver tredje turist i Danmark har kultur som rejsemotiv og titlen som Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 har været med til at gøre Region Midtjylland til et kulturelt rejsemål af internationalt format.
Temaprisen tildeles en kandidat, der gennem samarbejde har skabt en ny sammenhængende kultur- og turismeoplevelse.
Det kan fx være et produkt eller oplevelse udviklet i et samarbejde mellem en turismeaktør og en kulturinstitution.
Der lægges vægt på, at der i indstillingen af kandidater til prisen redegøres for tiltaget, herunder dokumentation for, at det har haft en positiv effekt på fx antallet af besøgende, omsætning eller øget gæstetilfredshed.
Kandidater til temaprisen vil blive vurderet ud fra følgende kriterier:
- Graden af samarbejde mellem turisme- og kulturaktører
- Tiltagets innovationsgrad og nyhedsværdi i forhold til markedet eller målgruppen
- Graden af tiltagets orientering mod internationale målgrupper
- Tiltagets effekt på omsætning, øget gæstetilfredshed eller tilsvarende (fx målt i procent af omsætning, besøgstal mv.).
Temapris 2: Innovation i turismen
Turister rejser mere og oftere, hvilket medfører en øget efterspørgsel efter nye unikke oplevelser og autentiske rejseprodukter. Det stiller store krav til både turistvirksomheder og destinationer og de produkter, der udbydes.
Temaprisen tildeles en kandidat, der har formået at udvikle et kommercielt produkt/service med høj innovationsgrad. Eksempelvis et produkt der er udviklet i et værdikædesamarbejde mellem flere aktører eller i et samarbejde med en vidensinstitution.
Der lægges vægt på, at der i indstillingen af kandidater til prisen redegøres for tiltaget, herunder dokumentation for, at det har haft en positiv effekt på fx antallet af besøgende, omsætning eller øget gæstetilfredshed.
Kandidater til temaprisen vil blive vurderet ud fra følgende kriterier:
- Virksomhedens/organisationens samarbejde med andre aktører ifm. produktudviklingen
- Produktets innovationsgrad og nyhedsværdi i forhold til markedet eller målgruppen
- Produktets orientering mod internationale målgrupper
- Produktets effekt på omsætning, øget gæstetilfredshed eller tilsvarende (fx målt i % af omsætning, besøgstal mm.).
Kandidater
Hvem kan indstille kandidater?
Alle kan indstille kandidater til priserne.
Hvem kan modtage priserne?
Modtagerne af priserne skal være aktører i turismen i Region Midtjylland:
- Turismevirksomheder
- Turismerelaterede projekter
- Turistdestinationer og turistorganisationer i Region Midtjylland
- Enkeltpersoner
Priserne kan ikke modtages af:
- Region Midtjylland og medarbejdere i Region Midtjylland
- Politikere i Regionsrådet for Region Midtjylland
Den konkrete anvendelse af det kontante beløb sker efter nærmere aftale med Region Midtjylland, således at anvendelsen overholder reglerne om brug af offentlige midler.