21-01-2011



Bent Hansen, formand for Region Midtjylland og DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen indgik torsdag aftale om, at DSB inden udgangen af året indsætter nye tog og overtager trafikken på Odderbanen. Dermed bindes nærbanerne i det østjyske sammen til gavn for kunderne.

"Det er et gennembrud i dansk nærbanedrift. Med aftalen om Odderbanen skaber vi en større sammenhæng i den kollektive trafik ind og ud af Aarhus”, siger Bent Hansen.
”Kunderne får nye, komfortable og mere miljøvenlige tog. Aftalen er et væsentligt kvalitetsløft af den kollektive trafik og vil medvirke til at nedbringe trængslen på vejene i og omkring Aarhus”.
Aftalen, som skal godkendes af bestyrelserne hos DSB, Regionsrådet hos Region Midtjylland og Midttrafik, er det første skridt mod letbanen i Aarhus.
"Vi tager nu fat på at afprøve letbanekonceptet, hvor vi får gavn af DSB's ekspertise”, siger Bent Hansen.

Passagervækst
DSB's administrerende direktør Søren Eriksen glæder sig også over aftalen og forventer, at DSB får endnu flere kunder til at stige på togene.
"Jeg er utrolig glad for den nye aftale, der betyder, at vi sammen med Midttrafik og Regionen skaber et bedre tilbud til vores kunder i Østjylland. Nøjagtig som på Grenaabanen indsætter vi moderne og mere miljøvenlige tog på Odderbanen. Jeg forventer, at det sammen med den forbedrede køreplan tiltrækker 10 procent nye kunder. Det viser vores erfaringer fra andre landsdele”, siger Søren Eriksen.
Bjarne Schmidt Nielsen, som er næstformand for Midttrafik og formand for Midtjyske Jernbaner, er tilfreds med at der er enighed om aftalen.
"Vi har fundet en god løsning med samdrift til gavn for kunderne i Aarhusområdet”, siger han.
Midtjyske Jernbaner virksomhedsoverdrager Odderbanens ansatte til DSB, der opretholder billetsalgs- og værkstedsfaciliteterne i Odder. Aftalen medfører, at værkstederne i Odder får en større bemanding.
Samdriften af Odderbanen og Grenaabanen er teknisk blevet muligt, efter at Transportministeriet investerede i nyt sporskifte på Aarhus Hovedbanegård.

Fakta om Odderbanen
Der var i 2010 1,02 mio. passagerer på Odderbanen
Der er 18 standsningssteder på Odderbanen inkl. Aarhus H
28 medarbejdere står for trafikdriften

Fakta om Desiro-togene (billedet)
De nye tog er af mærket Desiro. Det er et let tog, som hurtigt kan komme op i fart og bremse ned igen. Aarhusianerne vil kende det fra Grenaabanen, hvor det kører i dag. Det er også et oplagt valg til Odderbanen, hvor der er en forholdsvis kort afstand mellem stationerne.
Togene byder også på mere komfort. Desiro-togene er eksempelvis udstyret med elektronisk trafikinformation, klimaanlæg, store panoramavinduer og lavgulvsafdeling med handicaptoilet og fleksareal til cykler og barnevogne.
Desiro kører cirka 10 procent længere på en liter diesel end de eksisterende tog på Odderbanen og udleder betydeligt færre partikler.


Yderligere oplysninger:
Bent Hansen
formand for Regionsrådet i Region Midtjylland
Telefon: 8728 5010
Mobil: 4031 3707
bent.hansen@rr.rm.dk

Johannes P. Bøggild
Chefkonsulent, strategisk kommunikation
DSB Koncernsekretariat & Jura
Telefon: 2468 4224
jopb@dsb.dk