22-10-2013



Djurs Sommerland blev tirsdag belønnet med Region Midtjyllands TurismeVÆKSTpris, ligesom partnerne bag et mobilt udstillingssommerhus og en aarhusiansk satsning på krydstogt-turisme blev præmieret.

En oplevelsespark, der har satset massivt og nu løfter sig selv og resten af Djursland, et flytbart sommerhus spækket med danskdesignet indbo på charmeoffensiv i udlandet og en målrettet indsats for at få krydstogtskibe fra hele verden til at lægge til kaj i Aarhus.

Det er hovedindholdet i de tre satsninger, der tirsdag blev belønnet med Region Midtjyllands TurismeVÆKSTpris 2013. Det var regionsrådsformand Bent Hansen, der ved en konference på Scandic Silkeborg afslørede prismodtagerne. De 25 indstillede kandidater til prisen var inviteret til den årlige Turismekonference, men ikke orienteret om, hvem prismodtagerne var, så der var spænding til det sidste.

Katalysator i tre årtier
”Hovedprisvinderen har været en katalysator i dansk turisme gennem mere end tre årtier. På baggrund af et indgående kendskab til markedstendenser, skarp forståelse af målgrupper, et stærkt fokus på udvikling af kvalitet og serviceniveau – og frem for alt mod og vilje til at foretage investeringer – har I succesfuldt udviklet og fornyet jeres produkt gennem alle årene”, sagde Bent Hansen, før han kaldte brødrene Henrik B. Nielsen og Michael B. Nielsen fra Djurs Sommerland op til scenen.

Djurs Sommerland har i 2013 haft flere end 700.000 besøgende og en omsætningsfremgang på mere end 20 procent, fortalte Bent Hansen og roste dernæst brødrene Nielsens evner til at ”fastholde udviklingen af forretningsskabende værdikæder, der kan bidrage til at skabe økonomisk og beskæftigelsesmæssig vækst”.

Herefter fik prismodtagerne overrakt en bronzeskulptur af Skanderborg-kunstneren Thomas Andersson, et diplom og løftet om 75.000 kroner.

Originalt og modigt
Også samarbejdsprojektet ”Living Home – Danish Design On Tour” blev belønnet, nemlig med temaprisen for for internationalt salg og markedsføring. En pris, der ledsages af 25.000 kroner. Projektet har udviklet et mobilt sommerhus, der er fuldt udstyret og indrettet med dansk design, og præsenteret det i ni europæiske byer. Bag det står VisitDenmark, Dancenter, Feriepartner Danmark, Sol&Strand, NOVASOL, EBK Huse og bnordic.dk i Ry.

”Det er et af de mest originale og oplevelsesbaserede markedsføringstiltag inden for dansk turisme, design og fødevarer nogensinde”, sagde Bent Hansen og tilføjede, at det kræver mod og vilje til at indgå partnerskaber og samarbejde på tværs af fagligheder, brancher og organisationer, hvis man som dem skal skabe international synlighed.

Birgitte Bjerregaard fra bnordic.dk modtog prisen på vegne af de mange involverede.

Sans for hele kæden
Den sidste pris faldt i kategorien Værdikædesamarbejde i turismen, og her var det Peer Kristensen, direktør for VisitAarhus, der blev kaldt op for at modtage prisen på vegne af netværket Cruise with Aarhus.

”I har udviklet en ny forretningsmodel for et marked med stort vækstpotentiale og haft modet til netop at se produktet fra gæstens synsvinkel”, sagde Bent Hansen.

”I turismeerhvervet refererer værdikæder til den samlede gæsteoplevelse” og dækker altså lige fra reason-to-go over transport, ophold, oplevelser til mulighederne efter opholdet. Det har I haft blik for, og I har allerede skabt en betydelig forretningsmæssig succes”, sagde Bent Hansen med henvisning til, at 40.000 krydstogtgæster har lagt vejen forbi Aarhus i 2013 mod knap 7.000 for få år siden. Det har medført en direkte meromsætning på cirka 25 mio. kroner og en afledt meromsætning på mellem otte og ti mio. kroner.

Sidste års prismodtagere
Region Midtjylland introducerede TurismeVÆKSTprisen i 2012 for at inspirere og motivere hele turismeerhvervet til at øge fokus på vækst og internationalisering. Og for at skabe anerkendelse af turismen som et vigtigt erhverv med store potentialer.

I 2012 gik hovedprisen til konceptet Small Danish Hotels, et samarbejde mellem 100 danske kroer, hoteller, slotte og herregårde.

De to temapriser à 25.000 kroner rettet mod henholdsvis bæredygtighed og kompetenceudvikling gik til Solbaaden i Ry, en CO2-neutral og soldrevet udlejningsbåd, og til konceptet Scandinavian Destination Sustainability Index, der skulle gøre Aarhus og Region Midtjylland til en del af verdens første klassificerede bæredygtige møderegion.

Derudover fik publikumsmagneten Sandskulpturfestival Søndervig en tillægspris på 10.000 kroner.


Se listen over alle indstillede kandidater med kontaktoplysninger
Se mere om prisen på www.turismevækstprisen.dk




Brødrene Henrik (th) og Michael B. Nielsen fra Djurs Sommerland modtog TurismeVÆKSTprisen 2013 – hovedprisen. Med den følger 75.000 kroner og en bronzeskulptur. Foto: Jens Bach


Birgitte Bjerregaard fra bnordic.dk modtager på vegne af alle partnerne bag ”Living Home – Danish Design on Tour” temaprisen 2013 for Internationalt salg og markedsføring. Med prisen følger 25.000 kroner. Foto: Jens Bach


Peer Kristensen, direktør for VisitAarhus, modtager på vegne af netværket bag det nyskabende forretningskoncept ”Cruise with Aarhus” temaprisen for værdikædesamarbejde i turismen. Med prisen følger 26.000 kroner. Foto: Jens Bach

Flere oplysninger:
Bent Hansen, formand for
Regionsrådet i Region Midtjylland
Telefon: 7841 0010 / 4031 3707
bent.hansen@rr.rm.dk

Erik Sejersen, afdelingsleder
Regional Udvikling, Region Midtjylland
Telefon: 7841 1700 / 2068 5588
erik.sejersen@ru.rm.dk

Jens Hausted, direktør for
Midtjysk Turisme
Telefon: 8921 2281 / 2332 9009
jha@midtjyskturisme.com

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer findes på http://www.rm.dk/politik/politikerne