Her får du svar på 11 almindelige spørgsmål om, hvad du skal gøre, hvis du eller en pårørende bliver pludselig syg eller kommer til skade.

  1. Jeg er kommet til skade, men ikke kan komme igennem på telefonen til min egen læge?

    Ring op igen et par minutter senere. Hvis du ikke kan opnå kontakt med din egen læge, svarer lægevagten på 70 11 31 31 døgnet rundt. Hvis der er tale om alvorlig ulykke eller livstruende sygdom, skal du ringe 1-1-2.

  2. Jeg oplever, at det kan være svært at komme i kontakt med min egen læge.

    På hverdage mellem kl. 8 og 16 skal du kunne komme i kontakt med din egen læge, din læges personale eller en telefonsvarer. Telefonsvareren kan henvise til et akutnummer i lægehuset, til et andet kontaktnummer eller til en anden læge, hvis din egen læge f.eks. er på kursus eller holder ferie. Husk at høre hele beskeden på telefonsvareren – der kan være vigtig information for dig.

  3. Min læge har kun telefontid mellem klokken 8 og 9. Hvordan kommer jeg i kontakt med lægen, hvis jeg er kommet til skade?

    De fleste læger har telefontid mellem kl. 8 og 9, men alle praksis skal være telefonisk kontaktbare for akutte opkald fra kl. 8 til 16. Så telefonen besvares også uden for den egentlige telefontid – som regel af en sekretær eller en sygeplejerske, som i samråd med lægen finder løsning på det akutte problem.

  4. Når jeg ringer til min egen læge, kan jeg kun komme i kontakt med en lægesekretær.

    Hvis lægen har en konsultation, har sekretæren mulighed for at komme i kontakt med lægen.

  5. Jeg kan ikke få en akut tid hos min egen læge.

    Hvis du skal have en tid inden for få dage eller en akut tid, kan du ikke altid få tid hos den læge, som du plejer at bruge. Akutte tider håndteres på skift af lægerne i de større lægehuse. Lægen fra lægehuset har adgang til din journal og dermed bedre kendskab til din situation end en læge i lægevagten har.

  6. Jeg har en tid hos min læge, men har fået det dårligere.

    Oplever du en forværring af din tilstand, skal du kontakte din egen læge og eventuelt få en akuttid. Er det uden for lægens åbningstid, skal du kontakte lægevagten.

  7. Skal jeg hen til lægen, før jeg kan komme på skadestuen?

    Når du ringer til lægen, vurderer lægen i telefonen, hvilken behandling du har behov for. Hvis lægen vurderer, at der er behov for at komme på skadestuen, kan han eller hun henvise direkte til skadestuen. Hvis lægen vurderer, at skaden er en mindre skade, som kan klares i konsultationen, vil du blive bedt om at komme i konsultationen. I nogle tilfælde er det nok at få et godt råd i telefonen.

  8. Jeg har glemt alt om, at jeg skulle ringe til min egen læge og er kørt direkte på skadestuen.

    Medarbejderne på skadestuen afviser ikke nogen, der har brug for hjælp.

  9. Jeg står med naboens barn, som er kommet til skade, og jeg ved ikke, hvem barnets læge er.

    Kontakt den nærmeste praktiserende læge eller lægevagten. På hverdage fra kl. 8-16 er lægevagten bemandet med behandlersygeplejersker, som hjælper dig videre.

  10. Hvad gør jeg, hvis jeg er langt væk fra min egen læge og har brug for lægehjælp?

    Hvis du opholder dig langt væk fra din egen læge og får brug for lægehjælp, kan du enten ringe til din egen læge eller henvende dig til nærmeste praktiserende læge på hverdage kl. 8-16.

    Du kan finde den nærmeste praktiserende læge her.

    Uden for lægens åbningstid kan du kontakte lægevagten.

  11. Hvornår er det alvorlig skade eller livstruende sygdom, så man kan ringe til 1-1-2?

    Det beror altid på en konkret vurdering i situationen, om man skal ringe til 1- 1-2 eller til lægen eller lægevagten for at komme på skadestuen.

    Der er dog en række tilfælde, hvor man altid bør ringe til 1-1-2. Det gælder f.eks.:

    • Hvis en person er faldet om og har svært ved at tale.
    • Ved alvorlig åndenød, lammelser eller stærke brystsmerter.
    • Ved svære forbrændinger.
    • Ved kraftige blødninger.

    Hvis det derimod drejer sig om mistanke om en brækket arm eller ben, et snitsår i fingeren eller feber og opkastninger, er det typisk lægen eller lægevagten, du skal kontakte. 

Akut hjælp – tjek nettet eller app’en

Du kan finde oplysninger om akut hjælp i Region Midtjylland, f.eks. vagtapoteker, tandlægevagt og lægevagt, på www.akut.rm.dk eller i app’en ’Akuthjælp’.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.