Udgivet d. 8. december 2021

Fysioterapeuten: Hold dig i gang med øvelser og hverdagens sædvanlige aktiviteter.

Når lænden gør ondt, kan det være fristende at lægge sig i sengen eller på sofaen og bare blive liggende der. Men hold dig hellere i gang, selvom ryggen værker. Bevægelse er vejen til at få det bedre, fastslår fysioterapeut og praksiskonsulent Nils-Bo de Vos Andersen.

Her er hans gode råd:

  • Skift stilling ofte i det første akutte forløb, hvor smerterne kan være stærke. Varier mellem at ligge, sidde og gå.

  • Bevæg dig. Når de værste smerter er aftaget, kan du prøve dig frem med dine dagligdags aktiviteter og rygtræningsøvelser. Du må gerne bevæge dig, selvom det gør ondt i lænden. Det gør ikke tilstanden værre – tværtimod.

  • Prøv forskellige rygtræningsøvelser, som du kan lave derhjemme:

  • Opsøg viden om rygsmerter. Smerterne kan være voldsomme, men viden og forståelse kan gøre dig mere tryg, så du kan stole på, at det ikke er noget farligt. Du kan blive klogere på lænderygsmerter her:

  • Hold dig i gang med dine sædvanlige aktiviteter. Gå på arbejde, som du plejer. Tag skånehensyn, hvis dine arbejdsstillinger forværrer smerterne.

  • Bevæg dig. Vælg noget, som du har lyst til. Det kan være alt fra styrke- og udholdenhedstræning til pilates, yoga, tai-chi eller svømning. Det betyder noget, at du er motiveret og kan lide det.

  • Træn i en gruppe. Hvis du har svært ved at komme i gang med at træne på grund af smerter, så prøv gruppetræning hos fx en fysioterapeut. Du kan selv tage kontakt til en fysioterapeut. Finder din læge det nødvendigt med gruppetræning, kan du blive henvist til og få tilskud til træningen.

  • Hold igen med smertestillende midler, medmindre du har aftalt andet med lægen. Prøv hellere at være fysisk aktiv.

  • Varme og kulde skader ikke. Hvis du har glæde af at bruge varmepude eller kuldepakning, kan du gøre det. Det er helt individuelt, om det virker mod rygsmerter. Men det skader ikke at bruge det.

Læs også:

Sådan holder du dig i gang, mens lænden værker

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.