Udgivet d. 2. september 2020tomtallerken.jpg

Lægen: B12-vitamin findes kun i mad og drikke fra dyreriget. Spis sundt og varieret – og suppler med en multivitaminpille, hvis du kun spiser grønt.

Kroppen danner ikke selv det vigtige B12-vitamin. Derfor er vi nødt til at få det gennem kosten – eller på andre måder, hvis kosten ikke dækker behovet.

B12-vitamin findes kun i animalske fødevarer: kød, lever, fisk, æg og mælkeprodukter - f.eks. mælk, yoghurt og ost.

– Jeg kan ikke anbefale nogle specifikke B12-rige fødevarer. Men undersøgelser tyder på, at B12-vitamin fra mælkeprodukter er nemt for kroppen at optage, fortæller læge og forsker Johan Arendt fra Aarhus Universitetshospital.

For de fleste raske mennesker er det nemt at få tilstrækkeligt med B12-vitamin via kosten: Du skal bare spise sundt og varieret og undgå 100% vegansk kost, fastslår han.

Tag en vitaminpille, hvis du er veganer

– Hvis du vil følge en vegansk diæt, kan du dække dig ind med almindelige multivitamintabletter i forhold til vitamin B12. De billige fra supermarkedet er helt o.k., men vær opmærksom på at det ikke nødvendigvis gælder for andre næringsstoffer, som den veganske diæt mangler, siger Johan Arendt.

Han anbefaler vitamintilskud fra den første dag på vegansk kost. Kroppen har et lager af B12-vitamin, men det kræver daglig tilførsel af vitaminet, hvis man vil undgå at tømme lageret og udvikle B12-mangel.

– Men lad være med at tage høje doser af B12-vitamin bare for at være på den sikre side. Hos raske mennesker tager kroppen kun, hvad den har brug for af vitaminet. Resten udskilles gennem nyrerne, forklarer lægen.

Præparater med meget høje doser af B12-vitamin er tiltænkt patienter, som har svært ved at optage B12-vitamin gennem tarmsystemet. Her kan doser på 100-200 gange det anbefalede daglige indtag sikre, at patienten får nok af vitaminet, selvom der kun optages en smule, uddyber han.

En del patienter med B12-mangel bliver behandlet med jævnlige indsprøjtninger af vitaminet.

Læs også:

Læge og forsker: Derfor er B12-vitamin så vigtig for din krop

johan_frederik_arendt_lowres.jpg

Spisevaner og sygdomme kan forårsage mangel på B12-vitamin.

Er du i risiko-zonen for vitaminmangel?

Mangel på B12-vitamin kan påvirke både krop og psyke.

patientvedlaegen.jpg

Symptomer på B12-mangel kan forveksles med andre lidelser

Kontakt lægen ved disse symptomer

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.