madkasse

Sunde kostvaner og motion behøver ikke være en sur pligt. Anne W. Ravn, der klinisk diætist på Aarhus Universitetshospital, giver 9 gode råd til dig, der vil støtte dit barn i en sund livsstil. 

1) Én af de sjove, fire af de grove
De fleste vil gerne spise sundt, men pas på med at gøre det for stramt, så det bliver en trussel. Man må gerne spise lidt af det "sjove" sammen med meget af det grove - ja, endda vingummibamser til morgenmad – der skal bare mange havregryn under.

Dit barn må også gerne spise pålægschokolade, så længe der er gode humpler rugbrød under. Husk mottoet: 1 af de sjove, 4 af de grove.

2) Gør det nemt at spise grønt
Lav et gnavefad med grønt, som står fremme eftermiddag og aften. Hav rensede grøntsager klar i køleskabet, f.eks. gulerødder og blomkålsbuketter i vand og peberfrugt og hvidkål skåret ud i mindre, mundrette stykker. Så er der altid en snack, når dit barn bliver sultent.

3) Gør det til en fest at spise grøntsager!
En skål rå blomkål kan virke kedeligt, så server grøntsagerne på en sjov og appetitlig måde:

Skær gulerødder ud i hestebolsjer og æbler ud i kvarte og anret med lidt nødder og evt. et enkelt stykke chokolade. Smag den rå rødkål til med solbærsaft. 

På den måde får du dit barn til at synes, at grøntsager smager godt. Du kan også servere med lidt at dyppe grøntsagerne i, fx nutella, yoghurt rørt med ketchup eller måske en pesto. Smelt ost over broccolibuketterne, så grøntsagerne bliver en smagsoplevelse og noget, der er lige så hyggeligt at spise som chips.

4) Servér rugbrød og grovbrød
1 skive rugbrød giver lige så mange kostfibre, som 29 skiver hvidt toastbrød. Tilbyd dit barn rugbrød og groft brød, som mætter meget bedre og indeholder færre kalorier. Ristet brød smager også godt.

5) Sluk tørsten i vand
Der er ingen kalorier i vand. Pift vandet op med skiver af citrusfrugt eller granatæblekerner eller friske bær, eller drik med sugerør, når det skal være festligt.  Ind imellem kan I servere et glas sodavand, juice eller saft, når der er særlige lejligheder.

6) Fordel måltiderne over hele dagen
Sørg for at dit barn har brændstof til hele dagen, så bliver det ikke så fristet af usunde snacks.

7) Drop bilen, snup cyklen
Det er hyggeligt, og kan være nødvendigt at tage bilen, når børnene skal i skole eller til fritidsinteresser. Men børn sidder stille meget af tiden, så se, om I kan få plads til at lade bilen stå engang imellem.

Planlæg og prioritér det, selv om I har en travl hverdag.  

8) Gå ud i naturen
Tag børnene med en tur på stranden eller i skoven til en hyggelig snak, mens I får bevæget jer. Børn har brug for andet end at sidde med hovedet bøjet over mobil og iPad. Hvis dit barn gør modstand, så lav en aftale om, at de får lov bagefter. Få bevægelse ind som en god vane, I gør sammen.

9) Fyld maven med grøntsager
Når kroppen får flere kalorier, end den skal bruge, sætter det sig som fedt og på lang sigt overvægt. Derfor er det en god ide at vænne dit barn til at spise mange grøntsager, som både mætter og indeholder få kalorier. Til gengæld er de fyldt af sunde vitaminer, fibre og mineraler.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.