Publiceret d. 8. marts 2021
lakrids_1200x628.jpg

Lægen: En sund livsstil gavner blodtrykket og den samlede risiko for sygdom.

Et højt blodtryk er med til at øge risikoen for hjerte–kar–sygdomme, men der er også andre risikofaktorer, der spiller ind. Du kan selv gøre en indsats for at sænke dit blodtryk og samtidig påvirke din samlede risiko for sygdomme som hjerteflimmer, blodprop og hjerneblødning.

Overlæge Anne Pauline Schroeder fra Hjertemedicinsk Afdeling på Regionshospitalet Viborg og Skive har disse 9 råd:

 

  1. Undgå overvægt. Hvis du er overvægtig og taber dig, vil dit blodtryk og din sygdomsrisiko dale.

  2. Vær fysisk aktiv. Hvis du bevæger dig og dyrker motion i det daglige, kan du reducere dit blodtryk og risikoen for sygdom.

  3. Drik alkohol med måde. Følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger og drik højst 7 genstande om ugen, hvis du er kvinde, og 14, hvis du er mand.

  4. Spar på saltet. Store mængder salt i kosten kan sende blodtrykket i vejret. Så hold igen med at pøse salt på maden og fylde dig med chips, peanuts, salte færdigretter osv.

  5. Lumske lakridser. Lakrids kan få blodtrykket til at stige. Lad være med at spise lakrids dagligt, hvis du har forhøjet blodtryk.

  6. Spis sundt og varieret. Følg de officielle kostråd. Spis flere grøntsager, frugter, fjerkræ og fisk. Spis mindre kød og hold igen med det fede, salte og søde.

  7. Skru ned for stress. Hvis du kan omlægge din livsstil, så du stresser mindre, er det også gavnligt. Prioriter at få sovet ordentligt. Kig dit liv efter i sømmene, hvis dit blodtryk er for højt i hverdagen og normalt, når du holder fri.   

  8. Hold dig fra tobak. Rygning får ikke blodtrykket til at stige, men forøger risikoen for åreforkalkning og blodprop i hjernen.

  9. Følg behandlingen. Følg behandlingen som aftalt med lægen, hvis du får medicinsk behandling mod forhøjet blodtryk.

    Der findes forskellige typer blodtryksmedicin, som hhv. påvirker nyrerne, påvirker blodårerne, dæmper pulsen og virker vanddrivende. Det er ofte nødvendigt at tage flere typer medicin for at nå det ønskede blodtryk.
    Medicinsk behandling af forhøjet blodtryk er ofte en varig, fast behandling af en kronisk tilstand.

Fup eller fakta: Godt eller skidt for blodtrykket?

Nogle fødevarer og aktiviteter bliver jævnligt fremhævet som hhv. sunde eller usunde for blodtrykket. Overlæge Anne Pauline Schroeder peger på 3 eksempler og sorterer i fup og fakta:

 

  • Kaffe er ok og har ingen skadelige virkninger på blodtrykket.
  • Grøn te har en dokumenteret mild blodtrykssænkende effekt. 
  • Yoga har ikke en dokumenteret effekt på blodtrykket, men kan være glimrende til afslapning.

Læs også:

Læge: Derfor er det vigtigt at få målt blodtrykket

Her er symptomerne, som kan sladre om forhøjet blodtryk

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.