Udgivet d. 2. november 2017David Høyrup ChristiansenMange vil opleve skuldersmerter i løbet af  livet, men den gode nyhed er, at du selv kan gøre meget for komme smerterne til livs. 

David Høyrup Christiansen har i en årrække haft danskernes skuldersmerter under den store lup.  

Og konklusionen fra seniorforskeren og fysioterapeuten ved Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning, er klar: Mange af os vil få ondt i skulderen før eller siden.   

Det, der kan gøre forskellen, er, hvordan du selv tackler problemet.

Derfor kommer smerterne

Skulderen er – efter ryg og nakke – den tredje mest hyppige årsag til, at danskerne søger behandling på grund af smerter i bevægeapparatet. Selv om vores jobs er mindre fysisk belastende end tidligere, har antallet af skulderlidelser ikke ændret sig væsentligt. Nu foretager vi os bare andre ting, der belaster kroppen, fortæller David Høyrup Christiansen.

Han understreger, at vi i denne sammenhæng taler om de gener, som skyldes overbelastnings-/irritationstilstand i skulderen og ikke pludselige skader, der kan opstå ved for eksempel fald eller i forbindelse med sport. Skuldergener forekommer, uanset hvordan vi arbejder og lever. Det er simpelthen et spørgsmål om, at muskler, led og sener gradvist svækkes som vi bliver ældre. 

Den sidste nedslående bemærkning kræver en forklaring:

- Det er jo et faktum, at vi bliver ældre, og det påvirker styrken i vores skelet, muskler og sener. Samtidig er vores livstil blevet mere inaktiv. Man skal derfor sørge for at bevæge sig og være fysisk aktiv igennem hele livet – også på arbejdet, siger David Høyrup Christiansen og uddyber, at det handler om at bryde de statiske stillinger og ensformige bevægelser, som præger vores nutidige arbejdsliv.

– Rejs dig, bevæg dig i løbet af dagen, skift arbejdsstilling så tit du kan, og hvis du har fysisk hårdt arbejde, sørg for at få motion og bruge kroppen på andre måder i fritiden.

Fysisk aktivitet og øvelser kan hjælpe dig

De fleste skulderlidelser bliver bedre af sig selv, men det kan godt tage lang tid. Normalt vil man forsøge at skåne skulderen og holde sig i ro. Det kan være okay at aflaste skulderen en periode, når smerterne er værst, og eventuelt tage lidt smertestillende medicin. Men forskningen viser, at det bedste du faktisk kan gøre er, at komme i gang med at bevæge dig igen, fortæller David Høyrup Christiansen.

Fysisk aktivitet og træning kan hjælpe dig med at komme smerterne til livs. Det behøver ikke at være så kompliceret. Helt almindelig fysisk aktivitet, såsom raske gå- eller cykelture kan lindre smerterne, ligesom simple øvelser som træner musklerne omkring skulderen kan have god effekt.   

Læs også:

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.

Hvorfor giver skulderen problemer?

  • Skulderleddet er skabt, så det kan bevæge sig i alle retninger og er derfor ret kompliceret opbygget. Leddet er omgivet af en ledkapsel af ledbånd og sener. Tilsammen udgør dette en kappe rundt om skulderen, som støtter og sørger for bevægelighed. Derudover findes en række slimsække, der sørger for, at senerne glider smidigt. 
  • De fleste skuldersmerter (75 pct.) skyldes irritation  i sener og/eller slimsække (tendinitis).   

Kilde: Sundhed.dk

Tilmeld dig Din guide til sundhed

Du kan hver måned få et nyt nummer af Din Guide til Sundhed, hvor du får gode råd om sundhed. 

Tilmeld dig her.