Udgivet d. 2. november 2017Gå til Sundhed.dk og se øvelsesfilm

Her kan du finde et træningsprogram med 3 nemme øvelser, der styrker skulderen og afhjælper smerterne. Programmet er udviklet af fysioterapeut og seniorforsker David Høyrup Christiansen. 

Træningsprogram for skulderen

Du kan bruge øvelserne, hvis du har skuldersmerter på grund af irritation i sener og/eller slimsæk. Din læge eller fysioterapeut kan evt. være med til at vurdere, om du kan træne selv. 

Vi anbefaler, at du ser introduktionsvideoen, inden du går i gang med træningen. 

Programmet består af 3 øvelser. Øvelserne er bygget op, så alle kan være med - hver øvelse findes i en let, mellem og svær udgave, så man gradvist kan øge sværhedsgraden. 

Lav gerne øvelserne 3-4 gange om ugen, for eksempel hver anden dag. Øvelserne tager kun 5-10 minutter at lave, så man kan nemt inddrage dem i sin hverdag.  

Alt, du behøver er en træningselastik, som kan fås i de fleste sportsbutikker eller købes via internettet.

Træningselastikken fås med forskellig modstand (farve). Du skal træne med let elastikmodstand i starten, og herefter kan du gradvist øge den.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.

Her finder du øvelsesfilmene

En ’frossen skulder’ kan ikke løsnes med øvelser

Når talen falder på skulderlidelser, er der ofte nogen, som kan fortælle om fænomenet ’frossen skulder’. Men hvad er det?

En frossen skulder, en ’kapsulit’, er en tilstand, hvor man udvikler stivhed omkring skulderleddet, fordi ledkapslen skrumper.

Den tilstand kan opstå efter et et fald eller blot udvikles, uden man kender årsagen.

Man kan få betydelige smerter og senere stærkt nedsat bevægelighed i skulderen. Søg læge, hvis du har disse symptomer. En frossen skulder kan ikke trænes væk. 

Kilde: Sundhed.dk