garlic.JPGBjarne Kuno Møller er ledende overlæge for Blodbank og Immunologi på Aarhus Universitetshospital - og ekspert i kroppen eget forsvar. Han rydder her op i udbredte misforståelser om vores immunforsvar.

  1. myte: Forsøg har vist, at hvidløg, ingefær, gurkemeje og grøn te booster immunforsvaret og holder os raske.

    Svar: Jeg har ikke set undersøgelser, som entydigt fastslår det. Det er svært at gennemføre videnskabelige forsøg, hvor forskellige grupper lever på bestemte måder i mange år. Derfor spørger man store grupper, hvordan de spiser, og tjekker, hvem der så bliver syge. Men der er store frihedsgrader og usikkerhedsmomenter i den metode. Det er nemmere at lave forsøg med dyr, som lever i helt lukkede miljøer. Til gengæld kan vi ikke bare oversætte resultater fra laboratorierotter til at gælde for mennesker.

  2. myte: Fed fisk som laks, sild og makrel svømmer over af D-vitamin og er guf for immunforsvaret.

    Svar: D-vitamin er interessant, fordi det både stimulerer og hæmmer immunsystemet, så det ikke reagerer for lidt eller for meget. Men der er endnu ingen solid evidens for, at man kan forbedre sit immunforsvar med D-vitamin via kosten.

  3. myte: Hvis du ikke orker at spise sundt, kan du styrke immunforsvaret her og nu med nogle kosttilskud.

    Svar: Kosttilskud styrker ikke immunforsvaret og er generelt unødvendige i vores del af verden. Hvis du sørger for at spise varieret i det daglige, får du alle de næringsstoffer, som kroppen – inklusive immunforsvaret – har behov for.

  4. myte: Skål! Rødvin indeholder nogle stoffer, som er gavnlige for immunforsvaret. Det samme gælder chokolade. 

    Svar: Forskning viser, at rødvin både har nyttige og skadelige virkninger. Så vinen er ikke en smutvej til at styrke immunforsvaret. Det er mørk chokolade heller ikke, selvom den eftertragtede spise indeholder antioxidanter.

  5. myte: Drik citronsaft eller snup en appelsin: C-vitaminer styrker immunforsvaret og er en effektiv kur mod forkølelse.

    Svar: Det er en sejlivet myte, som min mor og mange andre stadig tror på. Men der er intet videnskabeligt belæg for, at C-vitaminer og andre antioxidanter beskytter mod infektioner. Uanset om du indtager dem som mad, drikke eller kosttilskud.

  6. myte: Immunforsvaret ryger til tælling, når vi er stressede.

    Svar: Både ja og nej. En kortvarig stress-periode kan faktisk booste vores medfødte immunsystem. Det er vores akutte kæmp-eller-flygt-beredskab, som træder i karakter. Før i tiden har det nok hjulpet os til at hele de skader på kroppen, der opstod, når vi kom i fare. Længerevarende stress udløser derimod signalstoffer, som reducerer immunsystemets effektivitet. Mange har sikkert oplevet at blive syge efter en længere periode med for meget arbejde, for lidt tid til motion og for lidt overskud til at få spist ordentligt.

  7. myte: Medicin smadrer vores immunforsvar.

    Svar: I dag bliver stadig mere medicin målrettet, så den kun har effekt på de celler, man ønske at påvirke. Så kan immunforsvaret arbejde næsten uhindret. Mere traditionel medicin mod f.eks. kræft påvirker i højere grad både syge og sunde celler, så de f.eks. får sværere ved at dele sig. Det påvirker derfor også immunforsvarets effektivitet.

Sunde hverdagsvaner styrker immunforsvaret

Hvis du gerne vil vide, hvordan du i virkeligheden skaber et godt immunforsvar, så kan du læse med her:

6 gode vaner, der sætter fut i immunforsvaret

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.