Udgivet d. 3. januar 2019  (Revideret d. 9. december 2021)

Bjarne Kuno Møller er ledende overlæge for Blodbank og Immunologi på Aarhus Universitetshospital - og ekspert i kroppen eget forsvar. Han rydder her op i udbredte misforståelser om vores immunforsvar.

  • Myte 1: Forsøg har vist, at hvidløg, ingefær, gurkemeje og grøn te booster immunforsvaret og holder os raske.

    Svar: Den slags forsøg er meget svære at gennemføre, og der er ikke påvist effekt af urter eller krydderier i kosten på immunsystemets evne til at forhindre eller bremse infektioner. Immunsystemet er stramt reguleret, så det heldigvis oftest kun reagerer på det, der truer os. Hvis den regulering blev sat ud af kraft af fx urter i vores kost, hvorefter immunsystemet i bred forstand blev boostet, ville vi være i større risiko for at udvikle autoimmune sygdomme.


  • Myte 2: Fed fisk som laks, sild og makrel svømmer over af D-vitamin og er guf for immunforsvaret.

    Svar: D-vitamin er interessant, fordi det både stimulerer og regulerer immunsystemet, så det hverken reagerer for lidt eller for meget. Det er mindre sikkert, om den ændring af vitamin D-niveauet, man kan opnå gennem kosten, kan påvirke det medfødte eller det erhvervede immunsystem

  • Myte 3: Hvis du ikke orker at spise sundt, kan du styrke immunforsvaret her og nu med nogle kosttilskud.

    Svar: Kosttilskud styrker heller ikke immunforsvaret, hvis du sørger for at spise varieret i det daglige, og de er som udgangspunkt unødvendige i vores del af verden. Med en almindelig lødig kost får du de næringsstoffer, som kroppen – inklusive immunforsvaret – har behov for.


  • Myte 4: Skål! Rødvin indeholder nogle stoffer, som er gavnlige for immunforsvaret. Det samme gælder chokolade. 

    Svar: Rødvin har såvel gavnlige som skadelige virkninger, men vin er ikke en smutvej til at styrke immunforsvaret. Det er mørk chokolade desværre heller ikke, selvom den også indeholder antioxidanter.

    Myte 5: Drik citronsaft eller snup en appelsin: C-vitaminer styrker immunforsvaret og er en effektiv kur mod forkølelse.

    Svar: Det er en af de virkeligt sejlivede myter. Der er intet videnskabeligt belæg for, at C-vitaminer beskytter mod infektioner. Uanset om du indtager dem som mad, drikke eller kosttilskud.

  • Myte 6: Immunforsvaret ryger til tælling, når vi er stressede.

    Svar: Både ja og nej. En kortvarig stress-periode stimulerer faktisk vores medfødte immunsystem. Det er kroppens kæmp-eller-flygt-reaktioner, som sætter os i alarmberedskab. Længerevarende stress udløser derimod signalstoffer, som reducerer immunsystemets effektivitet. Nogle af os har oplevet at blive syge efter en længere periode med for meget arbejde, for lidt tid til motion og for lidt overskud til at få spist ordentligt.

    Myte 7: Medicin smadrer vores immunforsvar.

    Svar: Der er både medicin, som hæmmer og stimulerer – og rigtig mange typer medicin, som ikke har direkte påvirkning på immunsystemet. Der er nogle typer af medicin, som netop skal dæmpe immunsystemet, hvis det overreagerer på infektioner eller reagerer mod os selv ved autoimmune sygdomme. Nogle af de medicinske behandlinger, som man bruger mod kræftsygdomme, påvirker cellernes deling, og det kan have uheldige virkninger på knoglemarven, hvor immunsystemets celler dannes. Nyere kræftbehandlinger benytter sig derimod af, at kræftcellernes evne til at slukke for immunsystemet kan sættes ud af kraft med målrettet medicin, hvorpå immunsystemets dræberceller kan genoptage kampen mod kræftcellerne.

Sunde hverdagsvaner styrker immunforsvaret

Hvis du gerne vil vide, hvordan du i virkeligheden skaber et godt immunforsvar, så kan du læse med her:

6 gode vaner, der sætter fut i immunforsvaret

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.