Bjarne Kuno MøllerSnup bare et ingefærshot og spis frugt og grønt med C-vitaminer, hvis du kan lide det. Men tro ikke, at menuen booster dit immunforsvar i lyntempo.

Et robust immunforsvar kræver en sund livsstil i det daglige, pointerer Bjarne Kuno Møller, ledende overlæge for Blodbank og Immunologi på Aarhus Universitetshospital. Han fremhæver 6 gode vaner, som er med til at opruste kroppens forsvar mod sygdomsfremkaldende mikrober.

  1. Lad være med at ryge

    Tobaksrygning sender immunforsvaret på overarbejde - det får travlt med at bekæmpe effekten af de mange giftige stoffer fra røgen. Derfor kan rygeres immunforsvar ikke så effektivt kæmpe mod andre angreb fra bakterier og virus. Sår og andre skader heler også langsommere hos rygere. Kroppens væv tager skade af rygning, og nikotinen stresser organismen og immunforsvaret.
  1. Spis sund og alsidig kost

    Hvis du spiser sundt og varieret, får kroppen og immunforsvaret de nødvendige næringsstoffer. Samtidig undgår du at blive overvægtig. Følg de gængse kostråd om at spise grønt, fuldkorn, fisk og magre kød- og mælkeprodukter. Skru ned for sukker, salt og mættet fedt. Spis ikke for meget og sluk tørsten i vand.
  1. Dyrk regelmæssig motion

    Regelmæssig motion reducerer risikoen for at få infektioner og mange andre sygdomme. Når du er aktiv og holder dig i gang, er immunsystemet også aktivt og i gang. Motion styrker kroppen og hjælper dig med at undgå overvægt. 
  1. Undgå overvægt

    Overvægtige får lettere infektioner end normalvægtige. Især svært overvægtige døjer oftere med et svækket immunforsvar.

    - Vi ved ikke, om det skyldes, at overvægtiges immunforsvar generelt er mere belastet end normalvægtiges, så det ikke kan bekæmpe infektioner lige så effektivt. Eller om det skyldes, at overvægtige er udsat for flere bakterier – f.eks. i hudens folder og flader, siger Bjarne Kuno Møller. 
  1. Få en regelmæssig og tilstrækkelig søvn

    Når vi sover regelmæssigt og tilstrækkeligt, reducerer vi kroppens stress-niveau på længere sigt. Det giver et bedre immunforsvar. 
  1. Undgå fysisk og psykisk stress

    Stress er en belastningstilstand, som opstår, når krav fra omgivelserne eller os selv overstiger de ressourcer, vi har – eller oplever, at vi har. Stress kan både være fysisk og psykisk. Langvarig stress får kroppen til at producere hormonet kortisol, som kan svække vores forsvar mod virus og bakterier. Længerevarende stress udtrætter immunsystemet, så vi lettere bliver syge.

Søg hjælp hos en fagperson, hvis du har svært ved at ændre din livsstil. Du kan f.eks. gå til din egen læge. 

Stop smitten: Husk håndhygiejnen

Hyppig håndvask er et effektivt våben mod smitsomme mikrober og virussygdomme. Hvis du vil undgå at blive smittet med for eksempel forkølelse og influenza, er vand og sæbe vejen frem.

Virus smitter ofte ved, at sygdomsramte hoster eller nyser i hånden og afsætter virus ved at give hånd, røre ved håndtag, osv. Hvis du får virus på hænderne og derefter rører din næse eller øjne, bliver du nemt inficeret.

God håndhygiejne forhindrer, at du bliver udsat for smitte og udsætter andre for det. Smittekæden bliver brudt, så mikroberne slet ikke kommer i spil.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.