Udgivet d. 3. juni 2020Læge Lotte Fynne forklarer, hvad kan du sev gøre mod forstoppelse – og hvornår du skal spørge lægen til råds.

Hvis du har gener eller ubehag på grund af træg, hård eller sjælden afføring, kan du selv gøre en del for at afhjælpe problemerne, fortæller læge Lotte Fynne:

  • Spis sundt og varieret. Følg de gængse kostråd og spis sundt og varieret.

  • Fibre aktiverer tarmen. Sørg for at få tilstrækkeligt med kostfibre fra bl.a. grove kornprodukter, frugt og grøntsager. Det stimulerer aktiviteten i tyktarmen, så der bliver dannet mere og blødere afføring, som er lettere at få ud. Fibre fås også som kosttilskud, f.eks. loppefrøskaller. Hvis du får fibre nok gennem kosten, har det dog ikke den store effekt.

  • Rigeligt med væske. Drik mindst 2 liter væske om dagen – gerne vand, men andre drikkevarer tæller også med. Væske har en gunstig virkning på afføringens konsistens.

  • I bevægelse. Vær fysisk aktiv 30 minutter om dagen – motion stimulerer tarmfunktionen.

  • Toilettid. Afsæt tid til toiletbesøg – gerne på faste tidspunkter. Stå tidligere op, hvis det er nødvendigt for at få gode toiletvaner.

  • Brug en skammel. Hvis du har svært ved at komme af med afføringen, når du er på toilettet, kan du sætte fødderne op på en skammel. Når benene er bøjet i en vinkel under 90 grader, åbner tarmen sig mere op.

  • Fra håndkøbshylden. Prøv et håndkøbspræparat mod forstoppelse. Der findes flere typer: Osmotiske lægemidler trækker væske ind og gør afføringen blødere, mens peristaltiske midler får tarmen til at bevæge sig. Vælg én type – du kan spørge apoteket til råds.

    Tag midlet til natten, så virker det om morgenen, hvor kroppen er indstillet på at tømme tarmen. Brug gerne midlet, hvis det virker, men drop det, hvis det ikke har nogen effekt.

  • Tal med lægen. Der er ingen knivskarp forskel på, hvad der er normalt, og hvad der er unormalt, når det gælder afføring. Men nogle tegn bør du altid reagere på. Tal med lægen, hvis:

    - Du har blod i afføringen.
    - Din afføring veksler eller ændrer sig.
    - Du taber dig ufrivilligt.

Læs også:

Gode toiletvaner kan forebygge forstoppelse – også hos børn

Se de gode råd om, hvordan du kan hjælpe børnene med at få ro i maven.

Skab gode toiletvaner

Mange har forstoppelse uden at vide det

Lotte_fynne_1200x628.jpg

Det er hverken hyppigheden eller konsistensen af afføringen, der fortæller, om du har forstoppelse.

Læge: Sådan lyder ’opskriften’ på et uproblematisk toiletbesøg

7 udbredte misforståelser om forstoppelse

Bliv klogere på forstoppelse

Sætter kaffe fut i fordøjelsen? Få svaret her

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.