Udgivet d. 1. oktober 2018

Kvinde har ømhed eller smerte i anklen

Når du begynder at dyrke motion, kan du sikkert mærke din krop på en ny måde. Det er nemlig helt naturligt at blive øm i muskler og led, efter du har trænet.

-Ømheden er et kald fra kroppen om at få lov til at restituere sig for at blive klar til næste omgang træning, forklarer idrætslæge Bjarne Mygind-Klavsen fra Klinik for Ortopædkirurgi - Idrætsklinikken på Aarhus Universitetshospital.

Men ømheden må ikke være decideret smertefuld, og den skal fortage sig inden for et par døgn, understreger han.

Skadet i spurt

Det sker, at folk rejser sig fra sofaen og giver den max gas på fodboldbanen eller løberuten, for nu skal de bare i topform i en fart. Og så stopper ’karrieren’ allerede i den første spurt.

-Hvis du ikke har opbygget en grundform og pludselig presser kroppen hårdt og hurtigt, risikerer du at få en skade, advarer Bjarne Mygind-Klavsen. 

Det kan for eksempel være en vridskade eller ledbånd og muskelfibre, der brister – også kaldet ’en fiber’. Det føles som en elastik, der springer og giver stor smerte i et område af musklen - typisk på baglåret eller læggen.

Iskold førstehjælp

-Får du pludselige smerter, mens du er aktiv, kan det være tegn på en muskelskade, som kræver, at du stopper. Mærk efter, om smerterne fortager sig - gør de ikke det, så hedder førstehjælpsreglen RICEM, forklarer Bjarne Mygind-Klavsen:

RICEM står for Rest, Ice, Compression, Elevation og Mobilisation. Eller på dansk: Hold dig i ro, læg is på skaden, forbind det tilskadekomne område med elastikbind og løft den skadede kropsdel over hjerteniveau for at mindske blodtilstrømningen. Efter et par dage kan du så småt begynde at lave øvelser med bevægelse, hvis smerterne har fortaget sig.  

-Bliver en skade ved med at gøre ondt, så kontakt din læge, råder Bjarne Mygind-Klavsen. Det gælder også, hvis eksempelvis dit knæ hæver op og bliver varmt.

Han minder om, at risikoen for at få skader stiger i takt med, at kroppen ældes. Så lyt til din krop og forvent ikke, at den kan holde til de samme fysiske udfoldelser hele livet.

Varier din træning

Begyndermotionister behøver ikke at investere i kostbare løbesko for at løbe uden om skader, fortæller idrætslægen:

-Forskning viser, at avancerede løbesko ikke nødvendigvis er de bedste. Skoene skal først og fremmest være komfortable og passe i størrelsen. Om de er købt i supermarkedet eller i en løbeshop er af mindre betydning.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.