Udgivet d. 1. oktober 2018

Et bedre helbred, mindre risiko for sygdomme og sågar et sjovere sexliv. 

Hvis du hører til en af dem, der har svært ved at få mere fysisk aktivitet ind i det daglige, så har Bjarne Mygind-Klavsen et argument eller to, som kan overbevise dig. Han er afdelingslæge på Klinik for Ortopædkirurgi - Idrætsklinikken på Aarhus Universitetshospital og ved en masse om fysisk træning.  

-At være aktiv og dyrke idræt forbedrer både vores fysiske og mentale helbred. Vi er ganske enkelt skabt til at bevæge os, ikke til et liv i inaktivitet. Tilbage i urtiden var mennesker hele tiden i gang og ude og hente føde. Så vi er i vores naturlige element, når vi er i bevægelse, forklarer Bjarne Mygind-Klavsen.

Og bare rolig: det kræver ikke ironman-aktivitet eller maraton-distancer. En halv times daglig gåtur eller cykling og sved på panden et par gange om ugen kan gøre det.

Sundere liv og bedre sex

Blandt gevinsterne ved at være fysisk aktiv fremhæver idrætslægen blandt andet:

  1. Motion sænker blodtrykket og kolesterolniveauet i blodet. Det nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme, blodpropper og tidlig død.

  2. Fysisk aktivitet har positiv indflydelse på kroppens naturlige regulering af blodsukker og insulin. Så er der mindre risiko for at udvikle type 2-diabetes.

  3. Bevægelse øger kroppens forbrænding af den mad og drikke, som vi får indenbords. En højere forbrænding nedsætter risikoen for at udvikle fedme.

  4. Idræt og motion styrker kroppens knogler, muskulatur og led. Når de bliver brugt og påvirket af tyngdekraften, bliver kroppen stærkere, og der er mindre risiko for at få brud på knoglerne.

  5. Motion kan være vejen til et sjovere sexliv. Mænd oplever eksempelvis mindre rejsningsbesvær, når blodomløbet og blodtrykket bedres. Og når man generelt får det bedre, får man mere overskud og dermed mere lyst.

  6. Bevægelse giver bedre søvnvaner, fordi man bliver træt på en naturlig måde. Du skal bare ikke dyrke intens motion lige før sengetid, for det er svært at falde til ro, når pulsen lige har været helt oppe.

  7. Motion er også en gevinst for vores mentale helbred. For eksempel har undersøgelser vist, at fysisk aktivitet modvirker stress og nedsætter risikoen for at udvikle depression.  

Der er rigtig mange fordele ved at motionere, og alle kan få glæde af de positive virkninger. Selv hvis du har været inaktiv hele livet, kan du gøre noget godt for din sundhed ved at bevæge dig, siger Bjarne Mygind-Klavsen. 

Læs også:

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.