Udgivet d. 1. oktober 2018

Tennisbolde og tennisketcher

Fagfolk anbefaler, at vi får 30 minutters moderat motion om dagen, og at vi et par gange om ugen er aktive i 20 minutter med lidt højere intensitet. 

Idrætslæge Bjarne Mygind-Klavsen fra Klinik for Ortopædkirurgi - Idrætsklinikken på Aarhus Universitetshospital har en række forslag til, hvordan du kan skrue op for den fysiske aktivitet i hverdagen:

-Den daglige motion kan du ofte klare ved at ændre nogle af dine vaner i hverdagen. Måske kan du tage trapperne fremfor elevatoren på jobbet. Eller gå og cykle i stedet for kun at køre i bil eller tage offentlig transport, foreslår Bjarne Mygind-Klavsen. 

Pulsen i vejret uden sure miner

Hvis du skal have pulsen i vejret et par gange om ugen, skal du først og fremmest lave nogle aktiviteter, som du synes er sjove. Hvis motion er en sur pligt, som keder dig, er det svært at holde fast i de gode vaner. Lysten og glæden skal drive værket.

Han fraråder dog, at du vælger løb, hvis du er overvægtig og utrænet. Det vil være tungt og hårdt for dine muskler og led. Læg hellere ud med træning i vand eller på en cykel, hvor du ikke bærer på hele kroppens vægt.  

Styrketræning med kroppens egen vægt

Ugens træningspas med sved på panden må gerne være så intensive, så du lige knapt kan føre en samtale med andre. I begyndelsen kræver det måske ikke den store indsats, men der skal mere til, efterhånden som du kommer i bedre form. 

Det er vigtigt at variere træningen, så du for eksempel ikke kun løber, men også får trænet kroppens stabiliserende muskler. Ellers risikerer du at overbelaste kroppen og blive skadet, fremhæver Bjarne Mygind-Klavsen.

-Styrketræning behøver ikke at være noget med at løfte tunge vægte. Der er mange glimrende øvelser, som kan laves hjemme på stuegulvet med kroppens egen vægt som det eneste ’udstyr’. Hvis du har en smartphone eller en tablet, kan du finde forskellige apps med træningsprogrammer, siger han. 

Giv den gas med gadgets og spil

Mange motionister er glade for gadgets: motionsure og andet grej, som gør det sjovere at træne. Måske er du typen, som bliver motiveret af at måle dine præstationer og konkurrere med dig selv eller andre. 

En af Bjarne Mygind-Klavsens patienter, en midaldrende kvinde, kom i gang med at motionere, fordi hun blev opslugt af mobilspillet Pokemon Go, hvor man skal bevæge sig omkring i den virkelige verden for at samle figurer i spillet.   

-Motion kan sagtens være både sjovt og hyggeligt. Træn sammen med børnene eller lyt til musik eller en god bog, mens du er aktiv, foreslår idrætslægen. 

Vær realistisk 

Endelig gælder det om at være realistisk i sine motionsmål: 

-Hvis du har været inaktiv i mange år, skal du ikke satse på at passere målstregen som nybagt ironman næste sommer. Den slags ekstreme udfordringer kræver regelmæssig træning i flere år. Ellers risikerer du skader og kronisk slid på kroppen. Et 5 kilometers DHL-løb sammen med kollegerne vil være et mere realistisk mål. 

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.