Udgivet d. 2. januar 2018Billede af fysioterapeut Lars Engelst Petersen
(Foto: Mikkel Berg Pedersen)

Er du en af de godt 400.000 danskere, som skal på skiferie, så husk, at du har større risiko for at komme hjem med en skade, hvis du kravler direkte fra sofaen og ud på pisten. Det kræver en fysisk forberedt krop at gå fra rusten dansker til alpin skiløber. Kom i gang med træningen nu! 

- Undgå at vælte … Sådan lyder fysioterapeut Lars Engelst Petersen første opfordring til alle jer, der skal på skiferie. 

Og det er ikke for at være morsom. Uheld og skader sker i sagens natur, når man styrter på pisten - i dét snefnug af et øjeblik, hvor man tror, man ejer bjerget, mister koncentrationen og omdannes til en løbsk sneplov. Ved faldet blokerer ski og støvler for, at kroppen kan bøjes fleksibelt, og leddene vrides i forkerte retninger.

Men selvfølgelig kan dette scenarie undgås. 

Nybegynderne – og dem, der kører over evne

- Det handler i mange tilfælde om erfaring og fornuft – om at vide, hvad man i det hele taget foretager sig på brædderne, siger Lars Engelst Petersen, der er klinisk underviser i fysioterapi på Regionshospitalet Randers.

- Vi ser mange patienter, der er nye på ski og undervurderer behovet for at gå i skiskole. Uøvede voksne skal ligesom børn på skiskole. I nogle tilfælde i højere grad, for børn er jo ekstremt fleksible og dygtige til at lære, siger fysioterapeuten. Han tilføjer dog:

- Når det så er sagt, sker der også rigtig mange uheld med unge, især mænd, der har været afsted på skiferie flere gange og vil køre hurtigere, vildere. De kører over teknisk formåen, og så går det galt.

Til denne kategori af ’dare devils’ hører ifølge fysioterapeuten også de unge, som fester for hårdt under skiferien. Pister og tømmermænd er en meget dum kombination. Der går mange timer, før koordinationsevnen er genoprettet, efter man er faldet ned i et ølkrus på bierstuben. 

Træn dig op på 6-7 uger 

For alle skiturister gælder det dog, at forberedelserne før ferien er altafgørende. Mange tager afsted i uge 7, og selv om man måske føler sig tonstung og uoplagt efter julen, er der ingen grund til at hensygne og risikere en korsbåndsskade med efterfølgende genoptræning.

- Man behøver ikke at være topatlet for stå at på ski, en ganske almindelig grundform kan klare det. Fra årsskiftet er der 6-7 uger til uge 7, og i det tidsrum kan man udrette meget med sin krop, anbefaler Lars Engelst Petersen.

På regionshospitalet Randers har man sammensat et program med 6 øvelser, der forbereder de vigtige dele af kroppen på pistens belastninger.

Tip: Tag altid et kompresbind og en pose til sne med

Lars Engelst Petersen har i øvrigt et godt tip til ekstra grej, man kan medbringe på bjerget: kompresbind og en pose til sne. Hvis uheldet er ude, kan man allerede på stedet forebygge, at skaden udarter sig, og man kan måske ’nøjes’ med en forstuvelse.

Kompresbindet og afkølingen holder nemlig hævelsen nede, og det er en meget vigtig forholdsregel.

Læs også:

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.

Flest mænd kommer til skade på pisten

Hundredetusinder af danskere tager hvert år på skiferie, den foretrukne destination er Norge.

Selv om antallet af skiulykker er faldet inden for de seneste 10-15 år, viser statistikkerne desværre, at hver 10. danske skiturist får ødelagt ferien efter et styrt. Der er flest skader blandt 13-24-årige, og to tredjedele er mænd.

De hyppigste skiskader sker på knæ, ankler, fingre, ryg og skuldre. En tredjedel af skaderne er brudskader, og ledskader står for resten af ulykkerne.

Kilde: Sundhed.dk

Tilmeld dig Din guide til sundhed

Du kan hver måned få et nyt nummer af Din Guide til Sundhed, hvor du får gode råd om sundhed. 

Tilmeld dig her.