Kroppen er skabt til at være aktiv. Få gode vaner med bevægelse i, hvis du sidder stille på jobbet.

  1. Bevæg dig. Vi er skabt til at bevæge os. Faktisk er der flere, som bliver overbelastet af at sidde stille end af fysisk krævende arbejde. Når vi sidder stille, er langt de fleste af kroppens muskler og led inaktive. Derfor er bevægelse vigtig for dig med stillesiddende arbejde: Indfør vaner, der kræver mere fysisk aktivitet på jobbet. Gå eller tag cyklen til og fra arbejde – enten hele vejen eller en del af strækningen. Og dyrk varieret motion i fritiden.

  2. Hold gå-og ståpauser. Hold små pauser i løbet af dagen, hvor du går og står. Gå eller stå mindst 10 minutter i timen – ikke slavisk efter uret, men forholdsmæssigt.

  3. Varier din arbejdsstilling. Veksl mellem at stå op og sidde ned ved bordet i løbet af dagen. Gør det mange gange i løbet af dagen, så du ikke tilbringer timevis i samme stilling med bordet enten oppe eller nede.

  4. Lær din stol at kende – måske kan den mere, end du tror. Mange sidder på den samme stol i flere år uden at indstille den. Veksl gerne mellem forskellige indstillinger. Sørg også for at regulere højden, hvis du veksler mellem flade og høje sko.

  5. Hent vand. Drop at have en stor vandflaske stående på dit arbejdsbord. Brug i stedet et lille glas og gå efter vand et par gange i timen.

  6. Gå efter print. Printeren må gerne stå langt væk fra din plads, så du skal bevæge dig for at komme hen til den. Hæng et par instruktionsark med strækøvelser op ved printeren og stræk dig, mens du venter på print.

  7. Gå hen til kollegerne og giv en besked i stedet for at sende en mail.

  8. Tag trapperne i stedet for elevatoren.

  9. Gå en tur i frokostpausen og kom ud i den friske luft.

  10. Små øvelser kan forebygge led– og muskelsmerter i nakken og skuldrene. 5–7 minutters indsats 3 gange om ugen er tilstrækkeligt. Find de effektive øvelser på hjemmesiden her.

Kilde: Ergonomisk konsulent Ulla Madsen, Region Midtjylland

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.