Små pauser, frisk fodtøj og afvekslende motion gavner fysikken, hvis du står eller går meget på jobbet.

  1. Hold mikropauser. Sæt dig ned i et par minutter og drik et glas vand, hvis du er tørstig. Tag en mikropause så ofte som muligt – gerne et par gange i timen.

  2. Pause på langs. Kroppen elsker variation, så sid eller lig gerne ned, når du holder længere pauser.

  3. Bøj og stræk. Hvis du står eller går meget, så bøj ned i knæ og stræk dig som variation. Arbejder du på knæ, så hold pauser, hvor du står op og strækker benene og kroppen.

  4. Skift fodtøj og strømper. Sørg for at bruge ordentligt fodtøj og skift gerne mellem to forskellige par i løbet af arbejdsdagen. Hvis du bruger sikkerhedssko, kan du skifte mellem to par ens sko og lade fødderne slippe ud af det varme fodtøj. Har du ikke mulighed for at skifte sko i løbet af dagen, så kan et par rene strømper gøre underværker for fødderne.

  5. Brug hjælpemidler. Brug hjælpemidler, som kan aflaste dig på jobbet. Lad være med at gå og bære på ting, hvis du kan bruge et rullebord i stedet for. Sørg for at bruge løftehjælpemidler, hvis du for eksempel arbejder på et lager. Forskning viser, at brug af hjælpemidler på jobbet er den mest effektive metode til at forebygge ryg– og lændesmerter.   

  6. Lav venepumpeøvelser. Det er o.k. for kroppen at gå meget, men vi er ikke skabt til at stå stille i længere tid ad gangen. Har du stillestående arbejde, så lav jævnligt venepumpeøvelser, hvor du vipper frem på tæerne og tilbage på hælene og spænder musklerne i underbenene. Det er en effektiv kur mod væskeophobning, der får ben og fødder til at hæve op.

  7. Drik vand. Drik rigeligt med vand i løbet af dagen.

  8. Dyrk varieret motion. Hvis du har et fysisk krævende job, kan det være fristende at tilbringe fritiden på langs i sofaen. Men det er bedre for kroppen, hvis du dyrker motion og bevæger dig anderledes end på jobbet. Gå uden om meget ensidige idrætsgrene og prøv i stedet varieret motion som dans, allround–gymnastik, yoga, pilates eller en tur på golfbanen. Eller lær at svømme med hovedet under vand mellem vejrtrækningerne, så du ikke spænder i skuldrene og nakken.

  9. Lyt til din krop. Vanerne og kulturen på en arbejdsplads er ofte styrende for, hvordan tingene foregår. Men husk, at mennesker er forskellige og kan have behov for forskellige vilkår på jobbet. Selv om du arbejder sammen med en ’Tarzan’, som bare knokler løs, så er det ikke nødvendigvis vejen frem for dig og din krop.   

  10. Øvelser kan være med til at forebygge bl.a. rygsmerter.  Træningen behøver ikke at være langvarig for at have en god effekt. Læs mere og se de effektive øvelser på hjemmesiden her.

    Kilde: Ergonomisk konsulent Ulla Madsen, Region Midtjylland.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.