Ulla Madsen 116.jpg

Kroppen elsker variation – også på arbejdspladsen.

Vores krop er bygget til at blive brugt og elsker variation. Men det får den ikke automatisk, hvis du har et job, hvor du sidder meget stille eller er på benene det mest af arbejdsdagen.

– Så må vi selv gøre en indsats for at bruge kroppen og veksle mellem at sidde, stå og gå, siger Ulla Madsen, som er ergonomisk konsulent og vejleder i Koncern HR, Fysisk Arbejdsmiljø i Region Midtjylland.

Ensartede arbejdsstillinger og mangel på variation kan give vedvarende smerter i muskler og led. Det er helt naturligt, at kroppen ad åre bliver slidt, men du kan gøre meget for at begrænse slitagen.

– Gør noget godt for din krop, inden du får ondt, opfordrer Ulla Madsen og fremhæver blandt andet gode og regelmæssige søvnvaner, en sund og varieret kost og en halv times motion dagligt. Gerne forskellige former for motion, så du bruger hele kroppen og ikke træner fastlåst i den samme stilling.

En gåtur er guld for fysikken

– Har du svært ved at finde forskellige motionsformer, så gå en tur. Det sætter gang i hele kroppen, kræver ikke særligt udstyr og kan indpasses når som helst på dagen, fremhæver Ulla Madsen.

Den daglige halve times motion kan sagtens fordeles over flere tidspunkter.

Det er vigtigt at skelne mellem gode og dårlige smerter, pointerer Ulla Madsen:

– Det er helt ufarligt at have ømme muskler, hvis du har gået en lang tur eller arbejdet i haven. Vedvarende smerter i led og muskler kan derimod være tegn på slitage eller overbelastning, så her er det en god ide at kontakte lægen.

Vi reagerer forskelligt på smerte

Der er stor forskel på, hvordan vores arbejdsvaner påvirker os hver især.

– Hvis to personer sidder og arbejder med computer og mus, kan den ene være overbelastet efter tre måneder, mens den anden kan arbejde i 30 år uden nogen form for gener, forklarer Ulla Madsen.

Der er også vidt forskelligt, hvordan vi oplever smerte. Nogle har smerter, men føler sig ikke generet af dem. Andre bliver slået ud, hvis de har en smule ondt i en finger.   

– Din mentale sundhed og indstilling har stor betydning for, hvordan kroppen reagerer på belastninger: fokus på smerter giver ofte mere ondt, mens arbejdsglæde typisk gør dig mere glad. Trivslen og samarbejdet på arbejdspladsen spiller også en stor rolle, pointerer Ulla Madsen.

– Du kan selv gøre meget for at holde dig i form, så din krop ikke gør vrøvl på jobbet og i fritiden. Men kroppen på jobbet er ikke dit ansvar alene. Fysiske udfordringer skal løses i fællesskab på arbejdspladsen, slutter hun.  

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.