Læg en plan for dagene og kør efter den, mens hverdagens sædvanlige struktur er sat ud af spil, råder psykolog Jule Pedersen fra Regionspsykiatrien i Horsens.

1. Lav et hverdagsskema
Læg en plan over hverdagene og kør efter den. Uanset om du skal arbejde hjemme eller pludselig står med en blank kalender, så er det vigtigt at skabe struktur i hverdagen derhjemme. Det kan være fint at holde weekend uden planer, men i hverdagen er det rart at føle, at man udretter noget. Overvej, hvad der giver mening for dig at lægge planer for. Med en skemalagt hverdag slipper du også for at bruge mental energi på hele tiden at skulle vælge: hvad skal jeg nu?

2. Brug kroppen – og få pulsen op
Økonomi, helbred, fremtidsudsigter osv. bekymrer mange for tiden. Hvis du bruger din krop, kan du distrahere de dystre tanker og få udrettet noget samtidig. Følg et hjemmetræningsprogram, gør rent, mal, lav havearbejde eller noget helt fjerde. Når du bruger kroppen og får pulsen op, bliver det også lettere at falde til ro.

3. Sov godt
Søvnen kan drille, når hverdagen er forandret. Hold fast i hverdagens søvnrytme: stå op til sædvanlig tid og lad være med at sove i løbet af dagen, hvis du ikke er vant til det. Undgå lys fra skærme og nyheder lige op til sengetid.

4. Skru ned for nyhedsstrømmen
Da corona-krisen brød ud, blev mange naturligt nok chokerede og tjekkede nyheder konstant. Men det er ikke holdbart i længden at følge nyhederne nonstop. Overvej, hvilke nyheder du kan bruge til noget. Følg officielle kanaler som DR og lign. og fravælg medier med mange skrækscenarier. Styr tidsforbruget, så du f.eks. bruger en halv time om dagen på nyheder.

5. Tal om bekymringerne – og om noget andet
Når vi taler med andre, løfter vi bekymringerne sammen. Så sæt ord på dine egne bekymringer og anerkend andres – også børnenes. Men tal ikke kun om bekymringer og alt det, der ikke kan lade sig gøre. Fokuser også på mulige løsninger. Meget kan lade sig gøre på trods af diverse forbud. Sørg også for at flytte fokus og tale om noget helt andet. Aftal f.eks. at I taler om, hvordan I har det, og derefter laver noget praktisk.

6. Hold kontakten
Mennesker er flokdyr, og vi har brug for at mærke hinanden. Men det kan være svært at være social i en tid, hvor vi bliver anbefalet at isolere os. Hold kontakten på andre måder. Brug telefonen og nettet. Vær kreativ: Syng sammen med naboerne fra hver sin altan eller vink gennem vinduet til oldemor på plejehjemmet, mens I taler sammen i telefonen.

7. Sørg for adspredelse
Aktivitet holder bekymringer på afstand. Brug tid på madlavning, bagning eller andre praktiske gøremål. Fordyb dig i bøger, musik, film og tv-serier med god samvittighed.

8. Kys og kram dine nærmeste
Vi skal undgå nærkontakt med folk derude, men du må gerne kysse og kramme dem, du bor sammen med, hvis de er raske. Giv dine børn en masse kram, hvis du plejer at gøre det – de har brug for at mærke normalitet.

9. Husk at det går over
Det kan være svært at håndtere uvished. Men selvom situationen er slem og måske kan blive værre, vil det gå over på et tidspunkt. Tænk på corona som en stor fælles opgave, der skal løses – og bliver løst.

10. Søg hjælp, hvis du har brug for det
Mennesker reagerer meget forskelligt på kriser og belastninger. Nogle rammes af en voldsom reaktion med det samme, hos andre er reaktionen mindre, og hos nogle kommer den først efter et stykke tid. Vær opmærksom på, hvordan du har det og stå ved de reaktioner, der melder sig. Søg professionel hjælp, hvis du får brug for det.

Læs også

Læge: Udsæt ikke det, du er alvorligt bekymret for

Besøg hos lægen kræver nærmere aftale under corona-epidemien

De praktiserende læger oplever for tiden færre henvendelser, men hjerteproblemer og kræftsymptomer bliver ikke færre, bare fordi der er corona-epidemi.

Hos læge: Samme hjælp, nye rutiner

Fysioterapeut: Vi skal bevæge os, selvom vi skal holde os hjemme

Fysioterapeut: Vi skal bevæge os, selvom vi skal holde os hjemme

Kroppen er skabt til at blive brugt. Selv få ugers inaktivitet har betydning for vores muskler og led.

Gode øvelser hjemme på stuegulvet

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.