Det er svære end normalt at få bevæget sig nok i disse corona-tider. Fitnesscentre og svømmehaller er lukket, og den daglige cykeltur til arbejdspladsen er måske erstattet med gåture fra hjemmekontoret til kaffemaskinen i køkkenet.

Men det er vigtigt fortsat at få rørt sig. Det fortæller David Høyrup Christiansen. Han er seniorforsker og fysioterapeuten ved Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning.

- Kroppen er skabt til at blive brugt. Selv få ugers inaktivitet har betydning for vores muskler og led. Når kontoret nu er flyttet hjem, kan det give lidt uvante arbejdsstillinger. Det bedste du kan gøre for at forebygge ømhed og smerter er, at varierer din arbejdsstilling - rejs dig, bevæg dig i løbet af dagen og skift arbejdsstilling så tit du kan.

Selv lidt kan gøre det

David Høyrup Christiansen opfordrer til, at man sørger for at bevæge sig mindst 30 minutter om dagen.

- Gå eller cykl en rask tur og få noget frisk luft. Det er vigtigt at holde kroppen i gang, men du skal selvfølgelig tage de nødvendige forholdsregler og hold afstand til andre. Havearbejde kan også være en måde at få sig rørt på, men husk på, det kan være et stykke tid siden du sidst var haven – så tag lidt roligt i starten.

Ømme skuldre og værkende rygge

Udsatte tider hos fysioterapeuten og på hospitalet kan betyde, at flere selv må klare deres smerter i muskler og led i denne tid. Det fortæller David Høyrup Christiansen.

- Der kan være mange årsager til, at man har ømhed og smerter i kroppen, men fælles for dem er, at man i mange tilfælde selv kan gøre meget for at forebygge og mindske dem.

På sundhed.dk er der samlet en række øvelsesfilm, der gør det let for dig at komme i gang derhjemme på stuegulvet. Øvelserne tager kun 5-10 minutter og er bygget gradvist op, så alle kan være med.

Find øvelserne på sundhed.dk

Læs også

Læge: Udsæt ikke det, du er alvorligt bekymret for

Besøg hos lægen kræver nærmere aftale under corona-epidemien

De praktiserende læger oplever for tiden færre henvendelser, men hjerteproblemer og kræftsymptomer bliver ikke færre, bare fordi der er corona-epidemi.

Hos læge: Samme hjælp, nye rutiner

10 gode råd: Hold psyken sund under corona-krisen

10 tip: Sådan klarer du corona-krisen derhjemme

Mennesker reagerer meget forskelligt på kriser og belastninger. Nogle rammes af en voldsom reaktion med det samme, hos andre er reaktionen mindre, og hos nogle kommer den først efter et stykke tid.

Psykolog: Sådan skruer du ned for bekymringerne

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.