Udgivet d. 31. januar 2019David Høyrup Christiansen30-50 procent af danskerne får ondt i nakken i løbet af et år. Men heldigvis er det nemt selv at forebygge nakkeproblemer.

Hold i nakken, stivhed, ømhed eller jag. De fleste af os oplever en gang imellem, at nakken gør vrøvl.

Det kan være ubehageligt og ubelejligt, men i langt de fleste tilfælde er der tale om en irritationstilstand, som hurtigt går over igen – især hvis du er fysisk aktiv i det daglige.

Det fortæller David Høyrup Christiansen, som er fysioterapeut, lektor og seniorforsker på klinikken for arbejdsmedicin på Hospitalsenheden Vest i Herning.  

– Ondt i nakken kan skyldes både overbelastninger og inaktivitet. Vores krop er hverken bygget til ensformige bevægelser eller til at sidde stille – to ting, som desværre præger vores livsstil i dag, pointerer han.

Variation er vejen frem

Så vil du gøre noget godt for din nakke, skal du bevæge dig og sørge for at variere kroppens stillinger, også på arbejdet.

– Der findes ikke én korrekt kropsholdning, som er optimal i længere tid ad gangen. Der skal variation til. Som fysioterapeuter plejer at sige: den bedste stilling er den næste. Her kan voksne sagtens lade sig inspirere af børn, som helt naturligt bevæger sig og varierer kroppens stillinger – også mens de kigger på en iPad, fremhæver David Høyrup Christiansen.

Har du et job, hvor du sidder stille i mange timer, så sørg for at bevæge dig og motionere, når du har fri, opfordrer han.

­– Men omvendt er et fysisk krævende job ikke en fribillet til sofaen. Her gælder det om at motionere og være fysisk aktiv på andre måder, end du er på jobbet.

Og du behøver ikke at tage i træningscenter for at forebygge smerter i nakken. Gåture er fremragende, fastslår David Høyrup Christiansen.

Ny teknologi får skylden

Han afviser, at bærbare computere, tablets og smartphones er hovedsynderne, der giver os ondt i nakken:

– Ny teknologi får ofte skylden for alverdens dårligdomme. Efter min mening er populære begreber som tech-neck (populær betegnelse for teknologi-nakke) en and. Det var da ikke spor bedre at sidde foroverbøjet i timevis og skrive i hånden eller læse, som vi gjorde engang.

Med alderen oplever vi oftere at få ondt i nakken. Sådan er det generelt med smerter, siger David Høyrup Christiansen. Der er også flere kvinder end mænd, som er plaget af nakkeproblemer.

– Det er svært at sige præcist, hvad der er årsagen til, at vi får ondt i vores muskler og led. Men heldigvis ved vi, hvad vi kan gøre ved det: fysisk aktivitet i hverdagen og små målrettede træningsøvelser, når det gør ondt, opsummerer han.