Har du ondt i ryggen? Så er du ikke alene. De fleste af os bliver ramt af rygsmerter før eller siden. Den gode nyhed er, at du selv – helt enkelt hjemme på stuegulvet –kan gøre meget for komme smerterne til livs. Vi anbefaler tre små film med øvelser, som du kan tage med overalt.

Her finder du 3 gode øvelsesvideoer mod ondt i ryggen

Næsten alle danskere får ondt i ryggen i løbet af deres liv. Op til 80 procent af befolkningen oplever jag i lænden, stivhed, ømhed eller hold i ryggen. Nogle kun kortvarigt, andre må døje med smerterne i længere tid og bliver alvorligt hæmmet i deres hverdag. Normalt vil man forsøge at holde sig i ro. Men det er faktisk ikke det bedste, man kan gøre, fortæller David Høyrup Christiansen, der er forsker og fysioterapeut på Arbejdsmedicin på Regionshospitalet Herning:

- Det gør jo ondt, og når man vil skåne ryggen, lægger man sig ofte ned. Men forskningen viser, at det er en dårlig ide. Vil man sine rygsmerter til livs, handler det om at bruge ryggen så meget, som muligt. Selv en lille indsats kan have en stor virkning.

Alle kan være med 

Derfor anbefaler David Høyrup Christiansen tre enkle øvelser, som træner musklerne i ryg og mave. Øvelserne kan ses på små film og er bygget op, så alle kan være med. Hver øvelse findes i en let, en middelsvær og en svær udgave, så man gradvist kan øge sværhedsgraden. De er lette at udføre og kræver næsten ingen plads, fortæller David Høyrup Christiansen.  

- Man kan lave dem på stuegulvet derhjemme. Det eneste, man skal bruge, er en måtte eller et tæppe, og man kan beholde sit almindelige tøj på. Programmet tager kun 5-10minutter, så man kan nemt inddrage det i sin hverdag.

Tag filmene med overalt

Filmene kan ses på smartphone, tablet og computer,så man kan tage træningsøvelserne med sig uanset, hvor man skal hen. Og der er ingen grund til at frygte, at man skader sin ryg undervejs.  

- Man kan faktisk ikke gøre noget forkert, så længe man følger vejledningen. Vi har bevidst filmet nogle øvelser, der er nemme, simple og sikre. Gør det meget ondt i ryggen, kan man godt tage den med ro i et par dage og evt. tage lidt smertestillende medicin. Men gå så i gang med at træne. Den bedste kur mod rygsmerter er træning og motion.

Find filmene her: 3 gode øvelser, du kan lave på stuegulvet

Det kan virke besværligt og uoverkommeligt, når man skal i gang med at træne sin ryg. Hvor skal det foregå, og hvordan gør man egentlig? Her er tre lette øvelser, du kan lave derhjemme.  

Se øvelserne her

Filmene er produceret i samarbejde med Patient- og Lægehåndbogen under konsultation af forsker og fysioterapeut David Høyrup Christiansen, Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning.