Vær fysisk aktiv med fx gåture, hvis du har ondt i ryggen

Ryggen kan værke så slemt, at det kan virke uoverskueligt at komme ud af sengen. Men faktisk gør det ondt værre at blive liggende, når man har smerter i ryggen.  

1. Lig ikke ned for længe

Når man får ondt i ryggen, kan man have så store smerter, at det er svært at bevæge sig. Tag den evt. med ro de første dage, hvor smerterne er værst. Du kan bruge smertestillende medicin til at lindre, hvis det er rigtig slemt. Men smertestillende midler er ingen kur i sig selv. Det vigtige er, at du ikke må blive i sengen for længe. Jo før, du kommer i gang med fysisk aktivitet, jo hurtigere bliver din ryg bedre.

2. Genoptag din hverdag

Genoptag dine normale aktiviteter så hurtigt, som du kan, også selv om det gør ondt. Smerterne er tegn på, at du bruger din ryg, og det vil mindske dine smerter, at du kommer i gang.

3. Vær fysisk aktiv

Lav øvelser, som er målrettet ryggen, og sørg for regelmæssig og daglig, fysisk aktivitet: gåture, cykelture, svømning og anden motion. Når du bruger din krop og din ryg, strømmer blodet til musklerne. Det hjælper helingen af ryggen.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.

Rygsmerter rammer alle

80 procent af danskerne får ondt i ryggen i løbet af livet. Ofte kender man ikke årsagen til smerterne. Man kan f.eks. få ondt i ryggen, hvis man løfter forkert eller for tungt og får en overstrækning, en overbelastning eller et lændehold. Men man kan også få ondt i ryggen, hvis man bevæger sig for lidt eller har stillesiddende arbejde. Den bedste kur er kropslig aktivitet og træning, uanset om man har hårdt fysisk eller stillesiddende arbejde.

Hvis man har så ondt, at man kun kan bevæge sig med stort besvær, kan det være en god idé at søge rådgivning hos din læge.

Kilde: David Høyrup Christiansen, forsker og fysioterapeut ved Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning.