Udgivet d. 28. februar 2019

Sådan kan du skifte ud i rutinerne og få en sundere livsstil  

Ambitionerne er stålsatte: Ikke mere kage og motion mindst tre gange om ugen! Det lyder jo let, så hvorfor bliver mange af os alligevel hængende i den vanlige sofastil med munden fuld af kage?

- Vores vaner er adfærd som vi, ofte ubevidst, har tillært os ved gentagelse – så nye livsstilsvaner skal gentages mange gange før de overtager de gamle vaners plads, forklarer Charlotte Bang Eisner og Henriette Moosgaard Rasmussen, som er hhv. klinisk diætist og fysioterapeut på Livsstilscenter Brædstrup.

Opnå den samme belønning på en sundere måde

Men heldigvis er det ikke umuligt at skifte usunde vaner ud med nogle sundere. Især hvis man er bevidst om, at vanen har en funktion og ikke kun handler om røg, alkohol eller smagen af noget usundt.

– Vores vaner udløser ofte en form for belønning. Det kan være, at du også slapper af eller hygger dig, når du ryger, drikker en øl eller spiser chokolade. Derfor griber du automatisk rutinen med den dårlige vane, når din krop ønsker belønningen, uddyber de.

Men hvis du i stedet tager udgangspunkt i signalet om, hvad du har brug for – f.eks. at slappe af – så kan du vælge at gøre noget andet for at opnå det.

– Det er meget individuelt, hvad det kan være. Nogle prøver at gå en tur i den friske luft, andre læser i en god bog. Det er ikke vigtigt, hvad det er. Bare det er noget, som på en god måde erstatter den gamle vane, og hjælper dig på vej med den nye livsstil. Og så skal den nye vane trænes – mange gange, siger de to fagfolk fra Livsstilscentret.

Madpakke på en bænk i solen 

Nogle dårlige vaner dyrker vi med andre mennesker. Vi holder rygepause sammen, spiser kager sammen eller drikker alkohol sammen.

– Hvis du er bevidst om, at det er samværet og snakken, som er det vigtigste, kan du foreslå, at I mødes om nogle sundere aktiviteter, siger Henriette Moosgaard Rasmussen.

Det kunne være at spise madpakke på en bænk i solen.

Det er forskelligt fra person til person, hvilke vaner, der er sværest at ændre på.

– Nogle oplever, at det er nemmere at holde op med at ryge end at lave om på vaner omkring mad og motion. Enten ryger man eller også ryger man ikke - rygning er noget, man holder op med at gøre. Men man holder jo ikke op med at spise, så her skal man finde ud af at spise på en anden måde, siger Charlotte Bang Eisner.