Udgivet d. 28. februar 2019

Hvad er din motivation for at ændre livsstil – hvad er på spil?

Små skridt lyder ikke af meget, hvis man vil kunne løbe 5 kilometer eller opnå vægttab på 10 kg. Men det er lige præcis små skridt, der kan bringe dig i retning af en sundere livsstil, fremhæver klinisk diætist Charlotte Bang Eisner og fysioterapeut Henriette Moosgaard Rasmussen fra Livsstilscenter Brædstrup.

De har en håndfuld forslag til, hvordan du kan komme i gang med de nye vaner og dermed ændre din livsstil:

  • Hvorfor vil du ændre livsstil – hvad vil du opnå?
    Du skal have gjort op med dig selv, hvorfor du vil ændre din livsstil. Hvilke værdier har det for dig? Svaret kan handle om at blive slankere eller røgfri. Men er det egentlig fordi du vil kunne tumle med dine børn eller børnebørn, eller for at kunne slå græsplænen uden at puste og stønne?

    Du kan sagtens tage udgangspunkt i officielle danske anbefalinger for kost, røg, alkohol og motion, men livet handler ikke om at kunne sætte tjektegn ved dem. Du skal selv kunne mærke effekten og se meningen med din livsstilsændring. Så er det lettere at holde fast, når det bliver svært.

  • En ting ad gangen
    For mange mennesker vil en livsstilsændring omfatte flere vaner. Men det er uoverskueligt at ændre mange vaner på samme tid, og så kan det blive svært at holde gejsten. Få succes med at ændre en vane ad gangen. Find ud af, hvad der giver mest mening – hvad du er parat til at ændre på først. Er det f.eks. et rygestop, der er vejen til, at du kan komme på vandreferie?

  • Små skridt
    Det skal være opmuntrende at ændre sin livsstil, så tag små skridt ad gangen. Forestil dig en trappe med mange små trin - det er bedre end en trappe med ét kæmpetrin, som du risikerer at falde ned fra. Det er dig, som definerer, hvad hvert skridt handler om. Begynd f.eks. med at ændre én vane og eventuelt kun nogle bestemte dage om ugen, så får du nemmere succes og har mod på mere.

  • Lav en konkret plan og juster undervejs
    En livsstilændring er en ny kurs i dit liv, og du kan komme i den rigtige retning på mange forskellige måder. Sørg for at lave en konkret plan som udgangspunkt. Det er ikke nok for dig selv at sige 'jeg vil leve sundere'.  Hvilken vane vælger du? Hvilke dage vil du arbejde med den nye vane? Hvad gør du? For nogle fungerer en madplan som en vej til flere grøntsager i kosten. For andre er det at få gjort grønsager klar til flere dage ad gangen en god plan.

    Det er en god ide løbende at evaluere din plan: fører den dig i den retning du ønsker dig?

    Tag et kig på sundhedsanbefalingerne og overvej, hvordan du kan skræddersy dem til dig og dit liv.

Søg hjælp hos en fagperson, hvis du har svært ved at ændre din livsstil. Du kan f.eks. gå til din egen læge. 

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.