Udgivet d. 28. februar 2019

Læg en strategi, så du kan styre uden om fristelserne.

Man kan godt opleve, at de nye vaner nærmest trænes i et minefelt, som ikke rimer på nye vaner og en sundere livsstil.  Så hvordan undgår du at falde tilbage, og hvad stiller du op, når det alligevel sker?

Forbered en strategi til at styre igennem dine minefelter på din nye kurs. Vær forberedt overvej f.eks. hvordan du håndterer kollegernes velmente og medbragte kage – hvad vil du sige, hvad vil du gøre?

Når tingene alligevel ikke går som planlagt, så brug det til at blive klogere på din plan og din strategi – ros dig selv for at du prøver og har besluttet dig for at få en ny livsstil, opfordrer klinisk diætist Charlotte Bang Eisner og fysioterapeut Henriette Moosgaard Rasmussen fra Livsstilcenter Brædstrup.

Mærk efter: hvad er det, du vil?

– Stop op og spørg dig selv: hvad koster det at fortsætte med de gamle vaner? Læg mærke til, om de gamle vaner bare kører på automatpilot. Hvad vil du – hvad er din plan, og hvad er din strategi?, råder de.

Det kan f.eks. være at lægge din serviet på tallerkenen, når højtidens bugnende fade cirkulerer rundt efter den første portion. Eller at foreslå en gåtur inden hygge med kaffe og brætspil.

Nogle gange hjælper det at holde sig selv til ilden med en lille reminder på telefonen eller en håndskrevet lap på spejlet eller en sløjfe om fingeren. Eller f.eks. at bede vennerne om at byde på en god kop kaffe i stedet for øl og vin i hverdagene.

På vej i den rigtige retning

I nogle perioder kan det være ekstra svært at indføre nye vaner. Er du ramt af eksaminer eller i en stresset periode på jobbet, er timingen måske ikke til rygestop, Men du kan holde fast i en del af din plan ved at udsætte hver smøg lidt. Så er du på vej i den rigtige retning.

– En livsstilsændring kan ses som en køretur: Selv om du tager en pause undervejs på en rasteplads, er du stadig på vej. Og alle slags veje kan føre til målet – nogle tager motorvejen, mens andre foretrækker den mere langsomme Margueritruten. Så indstil din GPS og find den vej, som passer til dig, og gå i gang nu – for hvornår er timingen bedre? Du kan jo tage en pause undervejs, slutter Charlotte Bang Eisner og Henriette Moosgaard Rasmussen.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.