Udgivet d. 29. maj 2019
Overlæge: Varieret motion og vægttab kan afhjælpe slidgigt-smerter

Slidgigt kan ikke helbredes, men du kan gøre meget for lindre smerterne og forsinke en forværring af sygdommen.

– Det værste, du kan gøre, hvis du har slidgigt, er at være inaktiv. Men du skal selvfølgelig ikke overbelaste kroppen, siger overlæge Michael Kjeldager Tjørnild, som har en håndfuld råd til, hvad du selv kan gøre:

  • Motion: Motion som cykling og svømning er godt, fordi du ikke bærer hele kroppens vægt. En tur på en crosstrainer, som træner arme og ben, kan også anbefales. Løb vil ofte være for voldsomt for gigtramte hofter eller knæ.

  • Bøj og stræk: Gymnastik og styrkeøvelser, der bøjer og strækker dine led, sætter gang i produktionen af ledvæske, som giver energi til den brusk, som er tilbage.

    Træningen styrker også kroppens muskler og knogler og forebygger, at skelettet afkalker. Udspænding er også godt – det er med til at øge bevægeligheden i dine led.

  • Målrettede øvelser: Hos en fysioterapeut kan du få instruktion i målrettede øvelser og gode råd om, hvordan du tager hensyn til dine led. På nettet kan du finde øvelser med forklarende tekster og billeder.

  • Lyt til kroppen: Brug din krop, men lyt til den og overhold din smertegrænse.

  • Vægttab: Tab dig, hvis du har behov for det. Det letter belastningen på de vægtbærende led og kan have en positiv effekt på slidgigtsmerter.

  • Hold igen med gigtmidler: Hvis du har behov for det, kan du tage smertestillende håndkøbsmedicin. Vælg almindelige hovedpinepiller med paracetamol, som har færrest bivirkninger.

    Gigtmidler med ibuprofen bør ikke anvendes i længere perioder, fordi det giver risiko for bl.a. mavesår og andre blødninger.

  • Varme og kulde: Hvis du føler, at varme eller kolde omslag kan lindre dine symptomer, er det fint at bruge. Der er ingen beviser for, at det hverken gavner eller er skadeligt.

  • Kosttilskud: Et væld af kosttilskud markedsføres med løfter om at lindre slidgigtsymptomer.

    Kosttilskud er ikke omfattet af den samme regulering som lægemidler, så Michael Kjeldager Tjørnild kan ikke anbefale nogen af produkterne.  Du kan bruge kosttilskud, hvis du synes, de virker.

    Men vær klar over, at du måske betaler dyrt for en placeboeffekt: at midlet kun har en positiv effekt, fordi du tror på det.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.