Publiceret d. 12. april 2021pulsur1200x628.jpg

Motion og andre sunde vaner kan i mange tilfælde have en gavnlig indflydelse på atrieflimren, også kaldet forkammerflimren, som er den hyppigste hjerterytmeforstyrrelse.

  • Vær fysisk aktiv. Motion er godt for din sundhed på mange måder og kan forebygge hjertesygdom. Når dit hjerte er veltrænet, har det lettere ved at klare belastninger.

  • Hold vægten. Overvægt kan give for højt blodtryk, der kan medføre forkammerflimren. Overvægt kan også i sig selv medføre forstyrrelser i hjerterytmen, især i form af forkammerflimren.

  • Hold dig fra tobak. Rygning skader hjertet, og et rygestop vil nedsætte din risiko for hjertekarsygdom.

  • Hold igen med alkohol. Alkohol i for store mængder påvirker hjertet og kan bl.a. udløse en hjerteflimren. Hvis du har forkammerflimren, kan en kraftig reduktion i alkoholforbruget i betydelig grad nedsætte risikoen for nye anfald med flimren.

  • Spis sundt og varieret. Følg de officielle kostråd. Spis flere grøntsager, frugter, fjerkræ og fisk. Spis mindre kød og hold igen med det fede, salte og søde.

  • Vær velbehandlet. Følg behandlingen som aftalt med lægen eller andre sundhedspersoner, hvis du får medicin.

  • Ro på. Hurtig hjerterytme og ekstraslag kan skyldes stress og uregelmæssig livsførelse.

Tip: Et smartwatch og andre lignende armbånd kan overvåge din puls og kan indstilles, så det alarmerer dig, hvis din hjerterytme er forstyrret.

Kilder: Overlæge Lars Frost, Diagnostisk Center på Regionshospitalet Silkeborg, Hjerteforeningen og Sundhed.dk.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.

Læs også:

Hjerterytmeforstyrrelser er en lumsk lidelse