Udgivet d. 30. maj 2018Kvinde ved at binde løbeskoDu kan finde masser af gode råd om stress, men der huserer også mange misforståelser og myter. Psykologerne Sabrina Guastella og Lisa Nelholt fra Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning maner tre myter om stress i jorden her. 

  1. Det er farligt for stressramte at dyrke motion
    Først fik stresspatienter typisk besked på at motionere, så pulsen hamrede, og sveden sprang. Senere lød det modsatte budskab: skån kroppen mod enhver form for anstrengelse. Men der er ingen dokumentation for, at det er farligt at dyrke motion, når man er stressramt.

    - Almindelig velvære-motion er fint, men der findes ikke et standardmål, der passer alle. Hvis du aldrig har løbet, er det næppe nu, du har overskud til at træne dig op til et maraton eller en ironman. Men hvis du er glad for at gå til højintensiv spinning, så fortsæt endelig med at trampe i pedalerne, siger Lisa Nelholt.

    - Stressramte kan også have glæde af at dyrke motion med fokus på ro og åndedræt, for eksempel yoga og pilates, tilføjer Sabrina Guastella.

  2. Det kan være farligt at vende hurtigt tilbage til arbejdet
    Nogle mener, at stress kræver en fuldtidssygemelding i mindst et halvt år. Andre fremfører, at alle sygemeldinger over 14 dage er spild af tid.

    - Vores erfaring er, at begge dele er forkert. Det er en misforståelse, at man skal være fuldtidssygemeldt i lang tid og derefter vende tilbage til jobbet på fuld tid, siger Sabrina Guastella.

    Når man ikke længere befinder sig i det alarmberedskab, der følger med stress, er det godt at komme i gang med en genoptræning, hvor man lægger ud med nogle få arbejdstimer og overskuelige opgaver og derefter trapper op efter en nærmere aftalt plan.

    -Det er meget individuelt, hvornår man er klar til at arbejde igen. Men det er ikke farligt at komme i gang, inden der er gået et halvt år. Tværtimod kan man undgå, at det at skulle på arbejde igen er noget, man skubber foran sig, uddyber Lisa Nelholt.

  3. Stress kan ikke helbredes
    - Man kan godt komme igennem en stressproces og føle, at man ikke er sig selv. Hvis du hidtil har kørt i et alt for højt gear, er dit nye normale jeg sandsynligvis ikke det samme som før. Men det er positivt, pointerer Lisa Nelholt.

    - Det kan være en udfordring at acceptere, hvad du kan – og ikke kan – nu. Måske ræser du ud over dine egne grænser af gammel vane og dårlig samvittighed over for kollegerne, som har knoklet, mens du var væk. Men hvis du bliver overbelastet igen, tager det længere tid, før dine stresssymptomer forsvinder, og det gavner ikke nogen, siger de to arbejdspsykologer.

    - Prøv i stedet at finde plads til pauser og aktiviteter, der gør dig glad og giver dig energi. Måske genopdager du din passion for at danse salsa, tage på fisketur eller noget andet, som røg ud af dit liv, da stressen kom ind, slutter Sabrina Guastella.

    Nogle stresssymptomer kan være længe om at fortage sig, selvom man er rask. Man kan have hukommelsesbesvær og nedsat indlæringstempo i op til et år. 

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.