Udgivet d. 31. juli 2018

Grafik med forskellige typer af madvareStyr uden om hverdagens usunde fælder ved at følge de gode råd om kost, som klinisk diætist Sara Louise Østergaard fra Livsstilscenter Brædstrup serverer her.

  1. Lev af mad

    Spis mad, der giver næring og mæthed. Et 'eftermiddagssæt' med en halv liter sodavand og en chokoladebar indeholder ligeså mange kalorier som tre hele skiver rugbrød med almindeligt pålæg. Men sodavand og slik mætter kun kortvarigt og indeholder ingen næringsstoffer og kostfibre.

    Vælg i stedet mad, der giver næringsstoffer og mæthed. Spiser du dagligt et stykke wienerbrød eller en chokoladebar, kan du nemt komme i gang med en kostomlægning ved at udskifte de søde og fede snacks med mad.

  2. Spis langsomt

    Spis langsomt og smag på maden. Få noget nærvær ind i måltidet og oplev det, som du smager på. Så fornemmer du, hvornår du har spist det, du har behov for. Lad dig ikke distrahere af tv, tablet eller telefon under måltidet, for så kommer du nemt til bare at køre maden indenbords uden at lægge mærke til, om du er mæt.

  3. Skyl ikke maden ned med væske

    Drik dig ikke mæt under måltidet, for så dukker sulten hurtigt op igen. Vand fylder godt i maven, men mætheden holder ikke længe, og der er risiko for, at du spiser noget usundt, når sulten melder sig mellem måltiderne. Skyl gerne efter med en slurk vand, når du spiser, men drik primært mellem måltiderne og få din væske der.

  4. Spis varieret og ikke for meget

    Hvis du spiser varieret, har du de bedste muligheder for at få de næringsstoffer, du skal bruge for at holde dig sund og rask. Så spis forskellig mad, men spis ikke i for store mængder. Et godt trick er at spise af en mindre tallerken. Forestil dig et Y på tallerkenen og øs maden op i størrelsesforholdene: 2/5 grønsager, 2/5 kartofler, fuldkornsbrød, fuldkornsris eller fuldkornspasta og 1/5 kød, fjerkræ eller fisk.

  5. Vælg mad med mærker

    Når du er på indkøb, kan du gøre det lettere for dig selv ved at pejle efter produkter med Nøglehullet eller Fuldkornsmærket. Det er en nem vej til at finde varer, der lever op til de officielle kostanbefalinger. De mærkede fødevarer indeholder for eksempel mere fiber og fuldkorn og mindre fedt, salt og sukker.

Du kan finde flere kostråd på Altomkost.dk

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.