Udgivet d. 31. juli 2018Billede af kokosoliePå Livsstilscenter Brædstrup får klinisk diætist Sara Louise Østergaard mange spørgsmål om kost og sundhed. Her får du hendes svar på tre af de spørgsmål, der ofte dukker op.

  1. Skal jeg tage vitamin- og kosttilskud?

    - Nej, som udgangspunkt behøver du ikke at tage nogen former for vitaminer eller kosttilskud, med mindre der er nogle særlige omstændigheder, der gør sig gældende. Det kan for eksempel være, hvis du er gravid, er over 70 år, har en særlig sygdom eller af en anden grund mangler vitaminer eller mineraler.

    Snak med lægen først og følg lægens råd i stedet for ukritisk at hale produkter ned af hylderne, råder klinisk diætist Sara Louise Østergaard.

    - Det er typisk for den tid, vi lever i, at vi gerne vil have en her-og-nu-løsning og snuppe et par tabletter med vitaminer og fiskeolie i stedet for at spise grøntsager og fisk. Men hvis du spiser varieret, så får du alle de vitaminer, mineraler og næringsstoffer, som du har behov for, via kosten. Og det er bedre næringsstoffer end dem, som sælges i pille- og pulverform, pointerer hun.

  2. Skal jeg holde mig fra gluten?

    - Hvis du ikke har fået påvist, at du ikke kan tåle gluten, er der ingen grund til at undgå gluten, som er et proteinstof, der findes i korn, siger Sara Louise Østergaard.

    - Glutenfri kost er en meget restriktiv måde at spise på, for gluten findes især i kornprodukter som rugbrød og fuldkornshvedeprodukter. Det er fødevarer, der sikrer os mange kostfibre, som vil være svære at få ad andre veje, og det er derfor uhensigtsmæssigt at undgå dem uden grund.

    Hun møder folk, som opfatter gluten som gift og tror, at gluten giver maveproblemer eller forhindrer dem i at tabe sig.

    - Glutenintolerance er forholdsvis let at påvise med nogle prøver hos lægen, så snak med din læge, hvis du mener, at du ikke kan tåle gluten. Hvis der er belæg for det, giver det naturligvis god mening at undgå gluten. Men alle andre kan trygt spise fødevarer med gluten, fastslår diætisten.

  3. Er kokosolie sundere end andre fedtstoffer?

    - Det er en udbredt myte, at kokosolie er sundere end andre fedtstoffer. Men faktisk er kokosolie undtagelsen fra reglen om, at plantefedt indeholder de sunde umættede fedtstoffer, mens animalsk fedt især består af usundt mættet. Kokos indeholder meget mættet fedt – mere end i smør. Og mættet fedt øger vores kolesteroltal og dermed risikoen for at udvikle hjertesygdomme, forklarer Sara Louise Østergaard.

    - Du kan godt bruge kokosolie til at stege i, hvis du kan lide smagen og fedtet ikke fæstner sig på maden. Men hold det ude af gryderetter og andre tilberedninger, hvor fedtet bliver i maden, råder diætisten.

    Hun minder om, at kokosmælk også er en temmelig fedtholdig. Det svarer til at bruge en fløde med 18 procent fedt.

    - Du kan vælge kokosmælk, hvis du har lyst til at spise det, men lad være med at tro, at det er sundt og slankende, siger Sara Louise Østergaard.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.

 

TIP: Tjek troværdigheden

Tilmeld dig Din guide til sundhed

Du kan hver måned få et nyt nummer af Din Guide til Sundhed, hvor du får gode råd om sundhed. 

Tilmeld dig her.