Udgivet d. 7. juli 2022

Psykologen: Accepter, at det tager tid at vende tilbage til arbejde efter stress.

Det kan du selv gøre:

  1. Accepter at det tager tid at komme sig efter stress. Det er almindeligt at veksle mellem håb og utålmodighed undervejs i processen.

  2. Læg mærke til de ting, som bedres i takt med, at du kommer dig. Flyt fokus væk fra det, du endnu ikke kan. Det, du ikke kan endnu, kan du ikke tvinge frem, men må afvente yderligere bedring.

  3. Husk på, at hver dag – både de gode og de dårlige – bringer dig en dag tættere på, at du kommer dig over stress.

  4. Hold fast i de gode råd og rutiner, der virker for dig. Lad være med at gøre alt muligt, som du læser og hører om i forhold til at komme sig efter stress, på én gang. Fokuser på nogle få ting, der virker for dig. Du kan lade dig inspirere af andres erfaringer, men du behøver ikke at kopiere dem.

  5. Tal med og lyt til mennesker omkring dig. De kan ofte se nogle ting, som du selv har en blind vinkel for. Det kan fx være dine fremskridt eller følelser af skyld og skam, som de kan mane til jorden.

  6. Det er ikke ualmindeligt at føle skyld og dårlig samvittighed over at have været sygemeldt med stress, hvis det fx har medført, at andre har været nødt til at knokle ekstra. Så er det vigtigt at huske på, at det er din læge, som har sygemeldt dig af helbredshensyn, og din leders ansvar at fordele opgaverne. Det kan du læse mere om her.

Det kan du gøre som nærtstående til en stressramt:

  1. Accepter, at det tager tid at komme sig efter stress.

  2. Husk den stressramte på det, som du kan se, bliver bedre.

  3. Få lavet aftaler om, hvordan hjemmelivet kan tilpasses situationen for en tid. Det kan fx være praktiske opgaver som rengøring og madlavning mm. Vær også opmærksom på jeres sociale liv. Måske skal der være mulighed for at afkorte lange familiebesøg og mulighed for at trække sig fra sociale sammenhænge. Måske skal der i en periode ændres på fordelingen af tid med børnene.

  4. Ros de ting, som den stressramte gør for at hjælpe sig selv: fx ’flot, at du siger fra’.

  5. Giv konkrete forslag til, hvordan du vil hjælpe den stressramte. Det er tit svært for stressramte at selv overskue at komme med forslag. Det er lettere at tage stilling til det, du foreslår.

Kilde: Morten Vejs Willert, psykolog på Arbejdsmedicinsk Klinik på Aarhus Universitetshospital.

Læs også:

Psykolog: Det kan være svært at vende tilbage til jobbet efter stress

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.