Udgivet d. 7. juli 2022

Arbejdspladsen kan hjælpe stressramte godt tilbage på jobbet. Her er psykologens råd til dig, som er kollega eller nærmeste leder til en stressramt medarbejder.

6 tip til dig, som er kollega til en stressramt:

  1. Vær personlig og fortæl den sygemeldte, at det er dejligt at se vedkommende igen. Hold igen med at spørge, hvordan det går – det kan være for privat og svært at forholde sig til ved kaffeautomaten eller lige inden et møde.

  2. Hjælp kollegaen med at komme godt ud ad døren, når den afkortede arbejdsdag er slut. Sig ’farvel’, ’tak for i dag’ eller ’vi ses’ for at anerkende, at det er i orden, at vedkommende går hjem nu. Så slipper den stressramte for at føle, at han eller hun må snige sig ud ad døren.

  3. Det kan være svært for den sygemeldte at være til fælles pauser i fx kaffestuen pga. støjfølsomhed. Foreslå evt. en ugentlig pause, hvor I kan sidde lidt for jer selv eller gå en tur ’rundt om blokken’. Husk, at det stadig skal være en pause og restitution til jer begge.

  4. I takt med at den stressramte vender mere tilbage til arbejdet, kan det være nemt at glemme eller svært at se, hvad vedkommende kan kapere. Spørg derfor, om det er o.k. for den stressramte at forholde sig til det, som du henvender dig med – fx deltagelse i en arbejdsgruppe – eller om du skal spørge en anden.

  5. Har du en relation til den stressramte, som inviterer til det, så udtryk forståelse og accept af den situation, som den stressramte står i. Fortæl, at du som kollega ved, at det tager tid at komme sig.

  6. Hvis du lægger mærke til noget, som tyder på, at den stressramte har det svært, så spørg om du kan hjælpe, eller om vedkommende fx bør have et møde med lederen eller en anden. Gå til den stressramte først – ikke til lederen. Du kan tilbyde hjælp med at løse problemet, men det er ikke sikkert, det er dig, som har løsningen.

6 tip til dig, som er nærmeste leder for en stress-sygemeldt:

  1. Accepter at det tager tid.

  2. Lav en (fast) dagsorden for sygefraværssamtaler. Den sygemeldte er ofte nervøs for samtalerne, og så hjælper det at vide, hvad mødet skal handle om, og hvem der deltager. Er der fx en HR-medarbejder med, og har medarbejderen en bisidder med? Hold balancen og vær bevidst om, at samtalen handler om medarbejderens professionelle og personlige forhold på arbejdet, men respektér grænsen til det private.

  3. Hold et dobbelt fokus i kommunikationen: I starten kan du anerkende den svære situation, som den sygemeldte står i, og vise empati over for det. Når det bliver aktuelt at tale om genoptagelse af arbejdet, kan fokus skifte mere over på arbejdsopgaverne.

  4. Vær med til at lægge en realistisk plan for genoptagelse af arbejdet. Brug fx redskaber som trappemodellen og planen for gradvis øgning i timetallet. Eller tænk i grønne, gule og røde arbejdsopgaver. Det kan du læse mere om i denne artikel.

  5. Følg op på planen med jævne intervaller. Tag udgangspunkt i planen i fraværssamtalerne. Vær bevidst om, at planen stort set altid skal justeres undervejs.

  6. Oplysning fremmer forståelsen. Opstår der tvivl blandt kollegerne eller andre reaktioner på en medarbejders stress-sygemelding, er det vigtigt med en klar udmelding fra dig som leder om, hvad der er aftalt. Læs mere om at være leder for en stressramt her.

Kilde: Morten Vejs Willert, psykolog på Arbejdsmedicinsk Klinik på Aarhus Universitetshospital

 

Læs også:

Psykolog: Det kan være svært at vende tilbage til jobbet efter stress

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.