Publiceret d. 2. august 2021nyhedsbrev_david_glasscock_1200x628.jpg

Dårligt psykisk arbejdsmiljø kan have store konsekvenser for såvel den enkelte som hele arbejdspladsen, forklarer arbejdspsykologen.

Sygemeldinger og medarbejderflugt. En hård tone, brok i lange baner og ingen vilje til at hjælpe hinanden. Ondt i maven og vågne nattetimer, hvor tankerne kværner.

Sådan kan hverdagen tage sig ud for de ansatte på en arbejdsplads med et dårligt psykisk arbejdsmiljø.

– Et dårligt psykisk arbejdsmiljø handler ofte om ubalance mellem de krav, der stilles, og de ressourcer, der er til rådighed. Det kan ramme den enkelte medarbejder, hele afdelinger eller arbejdspladsen som helhed, forklarer arbejdspsykolog David Glasscock fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning og Aarhus Universitet.

Problemerne kan fx skyldes, at der ikke er tid og/eller penge nok til at løse en opgave som ønsket, eller at man bliver mødt med nogle krav, som man ikke har kompetencer eller indflydelse til at honorere.

– Det vil påvirke det sociale liv på arbejdspladsen. Tonen kan blive hårdere, man vrisser af hinanden og er ikke støttende og hjælpsom, uddyber arbejdspsykologen.

Det går også ud over privatlivet

For den enkelte kan et dårligt psykisk arbejdsmiljø føre til dalende arbejdsglæde og mindre engagement på jobbet. Der kan komme tiltagende stresssymptomer, så man er mere irritabel, følsom og nærtagende. Det kan være svært at sove, fordi man ligger og grubler over problemerne.

– Det øger trætheden, så det mentale overskud daler yderligere. Man mister måske overblikket, har svært ved at koncentrere sig og tankerne kredser hele tiden om problemerne på jobbet. Det går ofte ud over de nærmeste derhjemme, fordi man er mindre nærværende og har en kortere lunte, fortæller David Glasscock.

– Man vil ofte føle, at man er ved at miste kontrollen over noget vigtigt i tilværelsen, og det er grundlæggende ubehageligt, opsummerer han.

Sygemeldinger og medarbejderflugt

På arbejdspladsen vil det dårlige psykiske arbejdsmiljø ofte give ekko i form af stigende sygefravær – først pletvist, men efterhånden i form af langtidssygemeldinger. Medarbejderne flygter til andre jobs, hvis det er muligt for dem, og det bliver sværere at rekruttere nye medarbejdere, hvis der går rygter om det ringe arbejdsmiljø, siger David Glasscock.

Ofte vil der opstå flere fejl i det daglige arbejde, og dem skal der så rettes op på, samtidig med at de sædvanlige opgaver skal løses. Det kan få alvorlige konsekvenser, menneskelige, sundhedsmæssige, økonomiske etc. alt efter hvilken branche, der er tale om.

– Det forstærker den onde cirkel, hvor dårlig omtale, klager og flere opgaver igen smitter af på det sociale. Der er mindre venlighed og villighed til at hjælpe hinanden, når der ikke er rart at være på en arbejdsplads. Så daler energien og engagementet – nogle bliver mere passive og tavse, mens andre er højlydt utilfredse og blæser alt op til store problemer, sladder og brok, fortæller David Glasscock.

Dårligt arbejdsmiljø er et komplekst samspil - der er visse mønstre, som går igen, men man kan ikke sætte de involveredes reaktioner på en fast formel, tilføjer han.

Læs også:

Sådan forebygger I problemer med det psykiske arbejdsmiljø

10 tegn på, at det psykiske arbejdsmiljø skranter

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.