Bliver du trist og træt om vinteren? Og virker dine dage tunge og uoverkommelige?

Måske er du en af de 5 procent danskere, som har en vinterdepression. Den gode nyhed er, at der kan gøres noget ved det. Vi har samlet 10 gode råd, der kan lette dit humør i de mørke måneder.  

1. Tal med din læge

Selv om symptomerne passer, kan din tilstand skyldes andre sygdomme end vinterdepression. Derfor skal du altid starte med at tale med din læge. 

2. Gå udenfor

Grib chancen til at suge dagslys, når du kan. Spis din frokost udenfor. Gå en tur ved middagstid, hvor lyset er stærkest.

3. Tænd lyset indendørs

Lys giver velbehag. Sørg for at tænde godt med kunstigt lys, både derhjemme og på arbejdet. Køb de gode el-pærer, som har et bredere lysspektrum og giver et bedre lys end de billige sparepærer. 

4. Luk lyset ind

Lys, der kommer ind af vinduerne, har også en effekt. Så træk gardinerne fra. Spis din morgenmad ved vinduet, så du får mest mulig glæde af det lys, der kommer ind i dit hjem. Flyt din gode stol hen til vinduet, og flyt skrivebordet hen til vinduet på din arbejdsplads.

5. Bevæg dig

Fysisk aktivitet og motion har en god effekt på vinterdepression. Når dine muskler arbejder, frigøres stoffet serotonin, som gør os i bedre humør. Gå eller løb en tur udenfor, når du har fri. Lav et walk-and-talkmøde, så du og dine kollegaer får frisk luft og lys.

6. Husk en god nattesøvn

Det er individuelt, hvor meget søvn, vi har brug for. Nogle har brug for ni timer pr. nat, andre kan nøjes med seks. Mange vinterdeprimerede beretter, at de har behov for ekstra søvn. Men pas på, at du ikke sover for meget. Undlad at sove om dagen, det kan forstærke din nedtrykthed og ødelægge din nattesøvn.

7. Prøv en lysterapilampe

Lysterapilamper skaber et kunstigt dagslys, og har dokumenteret effekt på vinterdepressioner. Gå efter en model med en lysstyrke på 10.000 lux, det svarer til lyset på en overskyet sommerdag. Sæt den foran dig, mens du læser avis eller drikker morgenkaffe, og kig ind i den et par gange i minuttet.   

8. Rejs efter sol og varme

Hvis du har mulighed for det, så læg en ferie sydpå i sol og varme. 

9. Udskyd store projekter

Erkend, at du har mindre energi. Hvis du kan, så udskyd store projekter i hjemmet og på jobbet til foråret, når du har flere kræfter.

10. Spis sundt

Spis fede fisk, som f.eks. laks, der har masser af D-vitaminer. D-vitamin kaldes også solskinsvitaminet, fordi kroppen selv danner det, når vi er udsat for sollys. Vitaminet styrker immunforsvaret og kan påvirke humøret i gunstig retning. 

Kilde: Mette Kragh, Ph.d-studerende forskningssygeplejerske ved Aarhus Universitetshospital, mfl.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.