For mange mennesker er vinteren med dage uden lys uudholdelig at komme igennem.

Hvis din læge vurderer, at der er tale om vinterdepression, er den bedste kur lysbehandling. Det fortæller Mette Kragh, der er ph.d.-studerende ved Aarhus Universitetshospital og forsker i lysets påvirkning af depressioner.

Hvad er vinterdepression?

- Diagnosen vinterdepression eksisterer ikke officielt i det danske system, men det gør den i det amerikanske. Vinterdepression er en undertype af depression, og symptomerne ligner hinanden. Man bliver trist, træt og mister interessen for sine gøremål og omgivelser. Men vinterdepressionen har særlige kendetegn. Den kommer hvert efterår og forsvinder hvert forår.

I modsætning til almindelige depressioner får man stor trang til søde sager og tager måske på i vægt. Man kan også sove meget. I Danmark lider cirka 5 procent af vinterdepression, og størstedelen er kvinder. 

Vinteren er mørk og kold. Er det ikke en naturlig del af livet, at vi kører på nedsat kraft i de mørke måneder?

- Jo, og der er en gråzone. Der er også en del, der bliver ramt af vintertræthed. Men hvis symptomerne påvirker én så meget, at man ikke kan fungere i sit daglige liv, kan det være vinterdepression. Det bør man tage seriøst, for det kan betyde, at vinteren bliver uudholdelig at komme igennem, og så får man det skidt halvdelen af sit liv.

 Findes der en kur?

- Man skal altid starte med at tage en snak med sin læge. Symptomerne kan skyldes andre sygdomme, som kræver medicin, og som lægen i første omgang skal udelukke. Hvis lægen vurderer, at det er en vinterdepression, er den bedste kur lysbehandling. Det er videnskabeligt belæg for, at man kan lindre symptomerne med lys.

Hvordan gør jeg?  

- Lysterapi får man via en stærk lampe, som giver et hvidt lys. De lamper, der virker bedst, har en lysstyrke på 10.000 lux, som svarer til en let, skyet formiddag. En solskinsdag har en styrke på 100.000 lux.

Du skal sætte dig foran lampen i en halv time hver morgen. Sæt dig 40-60 cm fra lampen. Lyset bliver optaget gennem øjnene, men du behøver ikke stirre ind i skærmen uafbrudt. Du kan læse avisen og drikke din kaffe imens, så længe du kigger ind i skærmen et par gange i minuttet.

Du bør kunne mærke en effekt efter 1 til 2 ugers brug. Hvis det ikke virker med en halv time, så prøv med 60 minutter. Hvis du ikke oplever en effekt, virker det ikke på dig. 

Hvorfor skal det være om morgenen?

- Lyset giver dig energi, som hjælper dig til at komme i gang med dagen. Undersøgelser har vist, at lysterapi om morgenen er mest effektivt. Desuden stabiliserer det din døgnrytme. Hvis du tager lysterapi om aftenen, risikerer du at ligge vågen om natten. 

Hvis det er kunstigt dagslys, hvad så med UV-strålerne?

- UV-strålerne er fjernet fra lysterapilampen, så du skal ikke være nervøs for de skadelige stråler. Det er også vigtigt, at du ikke bruger solbriller, mens du kigger ind i lampen, for så forsvinder effekten.

Artiklen her er fra Region Midtjyllands nyhedsbrev 'Din Guide til Sundhed'. Er du ikke tilmeldt, kan du gøre det her.