Indstillet:
Jytte Andersen, Kirurgisk afdeling, Regionshospitalet Herning

Kort beskrivelse af løsningen:
Jeg foreslår, at man i regionen udvikler en app., der fx kan oversætte 3 sprog (hvor den mest brugte arabisk findes).

Som det er nu bestilles en fremmøde tolk (2 timer = 800 kr) eller en videotolkning.

Jeg forestiller mig, at man slår appen til og stiller et spørgsmål, som så oversætter til det valgte sprog.

I vores afdeling er der ofte ventetid hvor tolken venter, og hvor man må bytte om på patienterne, så den pt. med tolk kommer først til. Udebliver patienten, er der ikke mødt en tolk unødig op. For mig at se vil der være en rigtig stor økonomisk gevinst ved at oprette en sådan app. gældende på alle afdelinger i hele regionen. Endvidere kan den også bruges på selve undersøgelsesstuen, hvor tolken ellers ikke må befinde sig. Det er også en fordel at benytte den på alle tidspunkter af dagen og i weekenden på sengeafdelingerne.