Indstillet:
Vibeke Kronholm, Hotelkøkken, Aarhus Universitetshospital

Kort beskrivelse af løsningen:
Sygeplejerske Ella Abraham fik i 2005 på en flyrejse ideen til at udnytte snack pack til en snak pak. En boks med tre variationer af KJ gives efter behov til småtspisende eller ernæringstruede patienter i patienthotel.

Der er forsøgt flere løsninger, men ingen har i den grad fået ros og anerkendelse af patienter som snak pak. Når hotelkøkkenet i NBG lukker indføres snak pak i cafe syd, så kommende patienter tilgodeses med mellemmåltider, der ikke kræver døgnbemanding og kan indtages af patienter lige, når lysten melder sig. 

Mange patienter med behov for ophold i patienthotel har ernæringsproblemer. Vibeke har i sine godt 15 år som køkkenleder sat en ære i at efterkomme patientønsker, når patienten følte sig allermest sårbar. Hun tog derfor initiativ til at indføre snak pak som et godt alternativ om aftenen og natten. Snak pak blev forberedt i dagtid og blev så stor en succes, at det nu overføres til cafe syd, hvor hotelpatienter skal indtage deres måltider efter flytning.

Snak pak har været en løsning, som også kunne efterspørges af øvrige afdelinger og som patienter har efterspurgt udenfor hotel. Patientens ernæring er et fælles ansvar mellem stamafdeling og hotel.