Hvis du selv vil udvikle e-læring kan vi hjælpe både med planlægning, dele af produktion og didaktisk rådgivning.

Gør det selv-projekt


Har I tanker om at udvikle e-læring til egen afdeling, kan vi hjælpe med didaktisk rådgivning og klargøring.

Processen er:

  • En af jer tager telefonisk kontakt til leder af Center for E-læring. Vi snakker om ideen.
  • Derefter laver vi et overslag på pris.
  • Hvis alle begge synes, ideen er god, laves der en skriftelig aftale for at forpligte jer på et samarbejde.
  • Så bliver I kontaktet af en konsulent fra Center for E-læring, der hjælper jer igennem hele processen.

I sørger selv for:

  • En drejebog med tekst, billeder, evt. video, quiz, lavet i Powerpoint eller LibreOffice Impress
  • Faglig godkendelse af drejebog
  • Korrektur
  • Kursusbeskrivelse til Plan2learn
  • Tilmeldinger i Plan2learn, evt. med hjælp fra jeres lokale Plan2learn-administrator

Vi sørger for:

  • Kort didaktisk vejledning, se evt. mere under vores gode råd til e-læring
  • Opsætning i e-læringsprogram
  • Upload af kurset til Plan2learn

Med en klar arbejdsdeling kan vi hjælpe jer med at lave e-læring prisbilligt og hurtigt.
 
Nedenfor finder I en lang række værktøjer, der er kan understøtte processen med selv at producere indhold til e-læringskurser, hvis I har mod på selv at gå noget af vejen.

Værktøjer

Databaser med billeder og lyd

Colourbox

Midtbilleder

Freesound

Online lagring af video

23video

Sikkervideo

Undervisning

Powerpoint

ActivePresenter

iPaper

Pexip (rooms.rm.dk)

Padlet

Quiz

Kahoot

Mentimeter

H5P

Læringsportaler

Episerver

Redigering af billeder og lyd

Audacity

Gimp

Powerpoint

Gode råd til udvikling af e-læring


Her er et par råd processen, til hvis du selv skal udvikle e-læringsmaterialer. Det kan være en hjælp at tænke i hv-spørgsmål:

  • Hvorfor?
    Tænk over formålet, og hvilken forandring e-læringen skal kunne skabe. Dette er e-læringens rettesnor. Tænk også hvorfor e-læring er en løsning.

  • Hvem?
    Hvem er målgruppen, og hvem skal involveres i processen?

  • Hvornår?
    Hvornår skal e-læringen udrulles og gennemføres af målgruppen, og hvordan passer det ind i andre planer?
  • Hvad?
    Opstil læringsmål for e-læringen, som kan opfylde formålet. Baser e-læringens indhold på læringsmålene.

  • Hvordan?
    Skal e-læringen bestå af videoer og quizzer? Webinar? Eller er en hjemmeside bedre? Tænk over formidling, og hvordan det passer ind i målgruppens forudsætninger for digital læring.

  • Hvad så?
    Når målgruppen har gennemgået dit e-læringsmateriale, er det altid en god idé at evaluere forløbet og vurdere, om læringsmålene er opnået, eller om der skal foretages justeringer eller andre tiltag.

Find evt. inspiration i vores procesmodel.

Hvis du søger gode råd om online undervisning, webinarer og blended learning kan du besøge onlineundervisning.rm.dk.

Vi kan kontaktes på:

Tlf. 23357959 eller ce.rm@rm.dk.