Podeteknikken er den samme for voksne og børn, men der er særlige forhold omkring procedure og kommunikation med børn, som du skal være opmærksom på. Derfor skal nedenstående materialer gennemgås inden opstart af podning af børn.
Podning af børn
Jura ift. podning af børn
I forbindelse med udredning og behandling af børn vil der ofte være behov for at foretage forskellige procedurer, som barnet vil gøre modstand imod. Der kan nævnes blodprøvetagning, lumbalpunktur, nedlæggelse af sonde, anlæggelse af venflon mm. I disse situationer kan procedurerne gennemføres mod barnets vilje / modstand med samtykke fra forældrene efter begrundet information.
Børn og unge
For børn under 15 år er det den/de som har forældremyndigheden, som giver samtykke til behandlingen. Men barnet skal også informeres, og barnets holdning skal tillægges betydning.
Retsinformation
I Region Midtjylland testes børn under 12 år ikke normalt for Coronavirus forud for indlæggelse - og det er kun på lægefaglig indikation, at der kan gennemføres svælgpodning uden samtykke.
Testmedarbejdere i Covid-testcenter Region Midt medvirker ikke til fiksering af børn.
Barnet må dog gerne kærligt støttes.
Børneattest
Alle testmedarbejdere ansat i Region Midtjylland og som arbejder med podning af børn og unge, skal give samtykke til indhentelse af børneattest.
En børneattest indeholder oplysninger om domme, bøder m.v. for visse overtrædelser af terrorlovgivningen, samt overtrædelse af straffelovens regler om seksuelle krænkelser af børn under 15 år og børnepornografi, herunder:
- Incest, samleje eller anden kønslig omgang med et barn under 15 år
- Blufærdighedskrænkelse af et barn under 15 år
- Udbredelse eller besiddelse af børnepornografi
Region Midtjylland beskriver forhold omkring børneattest således:
Børneattest (§ 36-attest) skal altid indhentes for medarbejdere, som i deres stilling har direkte kontakt til børn under 15 år, og medarbejdere som i deres stilling færdes fast blandt børn under 15 år, og derfor har mulighed for at opnå direkte kontakt. Dette omfatter alle personalegrupper både midlertidige og faste stillinger, herunder såvel lønnede som ulønnede praktikanter, elever og studerende.
Kommunikation med børn
Børns kommunikationsevner er forskellige afhængig af alder og udviklingsniveau. Som testperson er det vigtigt, at overveje hvordan man kan tilpasse kommunikationen, så den passer til barnets forståelsesmæssige formåen.
Det skal forventes, at podning af børn kræver mere tid og flere kommunikative ressourcer. Barnet skal have tid til at forstå processen og være villig til at medvirke.
Der skal altid være en forældre/omsorgsperson til stede under podningen.
Tillid. Skab tillid ved at være rolig og imødekommende og anvend barnets navn. Giv barnet lidt tid til at være med.
Forklar. Sørg for at barnets forældre/omsorgsperson er orienteret om proceduren - Tillid hos forældre er med til at skabe tillid hos børn.
Hvis barnet kan forstå det, kan procedurens hovedtræk forklares.
Inddrag barnet. Inddrag barnet, gerne med 2 valgmuligheder: Vil du sidde i stolen eller sidde hos dine forældre/omsorgsperson?
Stil ikke spørgsmål. Stil ikke spørgsmål, hvis du ikke respekterer barnets svar. Spørg derfor ikke om barnet vil podes eller åbne munden. Sig i stedet: "Jeg skal pode dig, og derfor skal du åbne munden".
Afledning. Mindre børn kan man forsøge at aflede, mens man poder f.eks. med legetøj.
Tips og Tricks
Børn som ikke vil åbne munden:
- Prøv at opmuntre barnet, smil til barnet og forsøg at guide barnet.
- Bed eventuelt barnet om at vise dig sine tænder eller række tunge og sige som en farlig løve.
- Hold eventuelt helt forsigtigt på barnets hage med tommel og pegefinger - det giver en vis styring af barnets hovedbevægelser.
HUSK:
Lov ikke noget du ikke kan holde - som testmedarbejder er det ikke din opgave at vurdere, om barnet har fortjent en is eller lignende bagefter.
Hvis barnet spørger, om svælgpodningen gør ondt, så sig f.eks. at nogle børn synes, at det kilder eller kradser lidt i halsen. Lov aldrig barnet at det ikke gør ondt. Det er kun barnet, der selv kan vurdere det.
Testmedarbejdere kan ikke medvirke til at fiksere børn, ligesom testmedarbejdere ikke kan medvirke til prøveindsamling på børn, hvor forældre/omsorgsperson fikserer barnet, uden at barnet vil medvirke. Men forældre/omsorgspersonen må gerne kærligt støtte barnet i at sidde stille, mens podningen foretages.
Anatomiske forhold omkring svælget
Svælget er et slimhindebeklædt muskulært rør, der starter bag næsehulen og fortsætter nedadtil i spiserøret. I svælget passerer den luft, vi indånder, og den mad og væske, vi synker. Både polypper og mandler findes i svælget. Pharynx er det latinske navn for svælget.
Svælget starter opadtil bag næsehulen (blå på tegningen), fortsætter ned bag mundhulen (grøn) og slutter nedadtil bag struben (gul).
Svælgets funktion
Når man trækker vejret, passerer indåndingsluften fra næsehulen via svælget til struben og videre gennem luftrøret til lungerne. En del af stemmens udtryk bliver også dannet i svælget, og forandringer i svælget kan medføre ændret stemmeføring og udtryk.
Svælget fungerer også som passage for føden fra mundhulen til spiserøret, når man synker. Når man spiser, føres maden - efter at være tygget i munden - gennem svælget til spiserøret og videre til mavesækken.
Desuden er en del af kroppens immunapparat placeret ved indgangen til svælget, så det er muligt hurtigt at reagere på infektioner, som kommer ind i kroppen gennem næse og mund. Det kaldes det lymfoide væv og danner en ring: Opadtil i næsesvælget, på begge sider af mundsvælget og nedadtil på den bageste del af tungen.
Særlige forhold ved børn
Børns svælg er hovedsaglig opbygget præcis som voksne, men der er dog enkelte forhold som er væsentlige at kende forud for prøvetagning på børn.
For børn under 5-6 år gælder:
1. At barnet har en forholdsvis stor tunge og en meget blød gane.
2. At barnet har stor spytproduktion.
3. At barnets ofte er utrygt ved situationen, og det derfor kan være vanskeligt at få barnet til at samarbejde med at holde hovedet bagover.
Det er derfor en god ide at foreslå, at barnet kan sidde ved forældrene/omsorgspersonen.
Procedure i forhold til værnemidler
Det er meget væsentligt, at alle medarbejdere har et stort fokus på håndhygiejne og værnemidler - både af hensyn til de borgere som kommer i Testenheden, den enkelte medarbejder og ikke mindst i forhold til den professionalisme, som efterspørges i arbejdet med en smitsom sygdom.
Børn kan blive forskrækkede over maske og visir, og det kan gøre kommunikation og information til barnet mere kompleks, men det er væsentligt, at bemærke at visir og kirurgisk maske beskytter testmedarbejderen, og det kan der ikke forhandles om.
Bemærk: Der må ikke udleveres handsker og øvrige værnemidler til børn. Handsker må ikke pustes op som ballon og udgangspunktet er, at værnemidler kun anvendes i forbindelse med de procedurer, de er godkendt til.
Procedure for svælgpodning af børn
- Åbn kuvert/pose og tag testkit ud.
- Skru låget af testglasset - Hold glas og låg i den ene hånd eller placer det på bord/rent arbejdsfelt med hvid side opad.
- Tag podepinden i den anden hånd.
- Placer dig foran barnet, så der skabes et godt indblik i mund/svælg.
- Bed barnet om at åbne munden højt op og række tungen godt ud og sige "ahh" eller sige som en farlig løve
- Barnet kan evt. hjælpes yderligere med brug af spatel på tungen. Derved løftes ganespejlet og der bliver bedre plads i munden.
Der skal podes fra svælgets bagvæg: - Før pode pinden ind i barnets mund uden at ramme tungen, og før den med et blidt tryk ind på bagvæggen i svælget.
Bemærk: Børns svælg er følsomt, så undgå stød mod svælgets bagvæg. Små børn vil ofte reagere på podepinden ved at beskytte sig selv og enten trække hovedet væk eller krumme kroppen sammen. - Bevæg podepinden med en malende bevægelse.
- Før podepinden ud af munden med en rolig bevægelse - husk at fortælle barnet, at det nu kan lukke munden igen.
- Kom podepinden ned i testglasset. Knæk podepinden af i glasset - podepinden knækkes så tæt på vat-delen som muligt.
- Kassér resten af podepinden i skraldespanden.
- Skru låget på det lille reagensglas, desinficér det og placer glasset i opsamlingskassetten.
Opmærksomhedspunkter
At arbejde med børn kræver stor opmærksomhed og grundighed.
Børns mundhule er ofte snæver, og børn kan have vanskeligt ved at efterkomme en opfordring. Dertil kommer, at proceduren kan være vanskelig at gennemføre, fordi barnet ikke samarbejder pga. af dets manglende forståelse for proceduren og situationen.
Podepinden er af plastik eller træ. Presses pinden for hårdt mod bagvæggen er det smertefuldt, og man risikerer at lave læsioner på svælgets bagvæg. Sådanne læsioner ses oftest som et blåt mærke eller sår.
Det kan i situationen være vanskeligt for et barn at holde hovedet bagover, og barnet har, afhængig af alder, ikke stor styrke i halsmuskulaturen. Det betyder, at barnet ufrivilligt eller som led i en undvigemanøvre kan kippe med hovedet. Et hurtigt kip med hovedet, mens barnet har en vatpind i munden, udgør en risiko for barnet.
Du har nu gennemført undervisningsmaterialet om podning af børn.
Oplæringen består ud over denne del også af et mentorforløb, hvor du i praksis skal gennemgå proceduren og de forhold, som du skal være særligt opmærksom på i arbejdet med børn på Testenhederne.
Rigtig god fornøjelse med arbejdet.