2016 var et år med høj driftsstabilitet i Region Midtjyllands elektroniske patientjournal. Den gennemsnitlige svartid i systemet er 0,5 sekunder.

Klik på billedet og se stor udgave:

Se stort billede af graf der viser forbedring af svartider i elektronisk patientjournal fra 2011-2016

Grafen viser udviklingen i svartider og mængden af brugere (transaktioner) i EPJ siden 2011 til i dag.

Jørgen Schøler Kristensen

- Vi kan godt være stolte i Region Midtjylland af vores EPJ-løsning. Vi har en meget høj oppetid og meget lave svartider, siger Jørgen Schøler Kristensen, lægefaglig direktør, Hospitalsenhed Horsens, og medlem af EPJ-styregruppen.

Over 29.000 brugere

Region Midtjyllands elektroniske patientjournal har været i fuld drift på alle regionens fem hospitalsenheder siden 2013. På billedet kan man se, hvordan mængden af brugere steg i 2011-2013. I 2016 har der i alt været 29.767 brugere i systemet. Hvert døgn bruger omkring 12.500 ansatte systemet, og der foretages 196 transaktioner pr. sekund, når der er mest travlt.

Udvikles kontinuerligt

Patientjournalen udvikles og forbedres hele tiden. To gange om året gennemføres en stor opdatering til en ny version (major releases). Integrationer til blandt andet specialesystemer og it-løsningen Klinisk Logistik kommer løbende på, og funktionaliteten udvikles og forbedres hele tiden. Også udvikling mod andre sektorer sker løbende, som eksempelvis forrige opdatering, der forbedrede samarbejdet med kommuner.

Region Midtjylland drifter selv patientjournalen på datacentre i henholdsvis Skejby og Holstebro.

Ca. 520.000 patienter blev behandlet i Region Midtjylland i 2016. It-løsningerne udgør en vital parameter i éffektiv behandling af hver eneste patient.