Pretotyping handler om at tage nogle elementer i dit innovationsprojekt og arbejde med dem, teste dem af og eksperimentere med dem for at finde ud af, om du rammer det mål, du har sat dig for i dit projekt. Pretotyping er en måde at validere dine ideer, inden du forsøger at løfte hele dit innovationsprojekt mod det endelige mål. I denne video kan du høre Martin Vesterby fortælle om, hvad pretotyping har tilfælles med en flodhest som metafor for et innovationsprojekt.

Videoen er optaget i forbindelse med forløbet Wild Cards – et udviklingsforløb for ledere, der arbejder med innovation og udvikling.

 

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Pretotyping er en metode, du kan anvende for at sikre, at du udvikler det rigtige, inden du udvikler det rigtigt! Det er en måde at teste din idé så billigt og hurtigt som muligt – og få feedback i din udviklingsproces.

Preto-typing kommer af ordet pretend – på dansk "at lade som om".

Pretotyping går ud på at bygge/fremstille simple, falske eller virtuelle versioner af det produkt eller den service, som du ønsker at skabe, med henblik på at vælge den bedste og mest brugbare idé.

Det sparer dig både tid, ressourcer og penge.

Der er flere forskellige måder at pretotype på:

FAKE DOOR: Præsenter din service eller produkt som om det allerede findes eller fortæl, at det er under udvikling. På den måde indsamler du data om dine brugeres adfærd, hvis de havde mulighed for at anvende din service/produkt. F.eks. hvor mange klikker på et link, der fører hen til den service, du gerne vil udvikle?    

MECHANICAL TURK: Udfør den tekniske del af dit produkt/service manuelt (uden at brugeren ved det) og få feedback på værdien af den komplicerede teknologi, før du udvikler den.

THE PROVINCIAL: Lav små enkeltstående afprøvninger af din service/produkt, før du udbreder det til alle. 

RE-LABLE: Tag udgangspunkt i et eksisterende produkt og tilføj elementer, så det ligner det produkt, du vil udvikle. På den måde bygger du videre på ting, der allerede er udviklet for at afprøve den idé, du har, inden du skal bygge produktet helt fra bunden.

PINOCCHIO: Brug en "livløs" eller "ikke-digital" udgave af din app eller andet digitalt produkt, så du tester brugerens forståelse og interaktion med din app/hjemmeside, inden du udvikler den færdig. Dette kan f.eks. gøres ved at tegne de sider, som du tror brugeren skal interagere med og lade brugeren forklare, hvordan de forstår brugerfladen, og hvordan de ville vælge at interagere med siden – hvad ville de trykke på – hvad kunne de ønske sig stod øverst osv.

MVP (minimal viable product): Få feedback på de mest kritiske dele af din service/produkt ved at lave den mindst/billigst mulige udgave af den del, du vil have feedback på. F.eks. størrelsen af en tablet – lav en stykke af træ i samme størrelse og vægt for at få feedback på, om den er for stor/tung at gå rundt med. Brug en papkasse af samme størrelse, som det du udvikler, for at lære om det fylder for meget til at kunne bevæge sig rundt på en patientstue. osv.

PRETEND TO OWN: Lån eller lej udstyr indtil du har et indblik i, hvad du har brug for – lån f.eks. VR briller inden I investerer i dem selv.


Vil du lære mere?
Hvis du vil læse mere om pretotyping, kan du downloade denne bog, som er skrevet af Alberto Savoia. Alberto Savoia arbejder med innovation hos Google og har på baggrund af sin erfaring med innovationsprocesser, der fejler, udviklet og beskrevet pretotyping-teknikker som vigtige greb tidligt i en udviklingsproces. Bogen er på engelsk, men let at læse og giver konkrete eksempler på de metoder, der er nævnt her på siden.