Grafisk billede til workshoppen Forstå dine gæster og nå ud til nye

I forlængelse af seminaret Sådan oplever danskerne - i Region Midtjylland afholder Region Midtjylland og Epinion nu en online-workshop for de midtjyske kulturaktører om de danske oplevelsessegmenter og deres markedspotentialer.

På workshoppen bliver I introduceret til og guidet i brugen af værktøjet Sådan oplever danskerne og får brugbar hands-on erfaring med, hvordan man i praksis anvender segmentering som et redskab med udgangspunkt i jeres organisation.

Danskerne står for døren
Corona-situationen betyder, at det i den kommende sommersæson og i et stykke tid fremover sandsynligvis vil være danskerne, der udgør langt størstedelen af de besøgende på kulturinstitutionerne. Workshoppen skal hjælpe det midtjyske kulturliv med at komme stærkt tilbage efter krisen ved at få godt fat i den danske målgruppe. Og ikke mindst få danskerne til at besøge dem igen og igen.

Værktøjet Sådan oplever danskerne er udviklet af Epinion for Dansk Industri og hjælper aktører, der arbejder med markedet for kultur og oplevelser, med at identificere, prioritere og forstå relevante – og ikke mindst irrelevante – segmenter for netop jeres organisation.

Efter workshoppen vil I være rustet til at bruge værktøjet i praksis og arbejde med segmenter som en tilgang til markedet.

OBS: På baggrund af stor interesse for workshoppen d. 16. april har vi besluttet at afholde endnu en workshop d. 19. maj (få pladser tilbage). Ved interesse for deltagelse i workshoppen d. 19. maj kan I kontakte udviklingskonsulent Bettina Kiilsgaard Henrichsen på e-mail: Bettina.Henrichsen@ru.rm.dk eller telefon: 40 85 04 05.

Tid: Fredag 16. april 2021 kl. 9.30-12.30 (fuldt booket) & onsdag d. 19. maj 2021 kl. 9.30-12.30 (få pladser tilbage)
Sted: Virtuel
Pris:

  • Deltagelse i workshoppen er gratis, men forudsætter køb af værktøjet 'Sådan oplever danskerne'.
  • Dansk Industri tilbyder værkøjet til en særpris á 500 kr. pr. organisation, og herefter kan man frit bruge værktøjet i sit arbejde med målgrupper i fremtiden.

Hvem kan deltage?

  • Workshoppen tilbydes til kulturinstitutioner baseret i Region Midtjylland.
  • Der er plads til 20 deltagere – fordelt på ti institutioner med hver to deltagere.
  • Pladserne fordeles ud fra en samlet vurdering af besvarelser af spørgsmål ifm. tilmelding, diversitet i kulturelle genrer og geografisk spredning i regionen.
  • Workshoppen er målrettet beslutningstagere på strategisk og operationelt niveau - såsom medarbejdere med ansvar inden for kommunikation, markedsføring, publikumsudvikling, produktudvikling og generelt kommerciel udvikling.
  • Man kan max deltage to personer fra organisationen. Vi opfodrer stærkt til, at man tilmelder sig med to deltagere, da vores erfaringer viser, at det giver klare fordele, når det kommer til at implementere og fortsætte arbejdet med segmenter i organisationen efterfølgende.

Program
Workshoppen varer 3 timer og bliver afviklet digitalt over Teams. Den består af en variation af oplæg, digital involvering, mindre gruppesamtaler, refleksion og fælles opsamlinger.

Programmet er som følger:

  • Ankomst, velkomst og introduktion
  • Kender du typen? – introduktion til undersøgelsen og segmenterne
  • Lær’ redskabet at kende – gør potentialeredskabet til dit eget
  • Hands on – hvordan arbejder du med redskabet og segmenterne


Baggrund
Workshoppen følger op på seminaret Sådan oplever danskerne – i Region Midtjylland, som Region Midtjylland præsenterede 26. marts 2021 i samarbejde med Epinion og Dansk Industri.

Seminaret og workshoppen tager udgangspunkt i den nye rapport Sådan oplever danskerne – en segmentering af danskerne til aktører, der arbejder med markedet for oplevelser, som er udarbejdet af Epinion for Dansk Industri. Rapporten udfolder på baggrund af interviews med 5.000 danske kulturbrugere i alt 11 forskellige segmenter og deres markedspotentialer for en række forskellige oplevelsestilbud som f.eks. museer, teatre, koncerter, biblioteker og kulturhuse.

Se en introduktion til rapporten og værktøjet i videoen her:

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.