Her kan du hente nogle gode råd om det tekniske ved videokonsultationer.

Generelt er det en god idé at prøve udstyret af sammen med en kollega, før du skal bruge det i en konsultation. Det bør du gøre, hver gang du benytter en ny type udstyr. Tjek at lyden er ok og brug self view til at tjekke kameravisningen.

  1. Tjek om der er tilstrækkeligt med båndbredde på videoforbindelsen til, at du undgår hakker i samtalen, ekko eller dårlig billedkvalitet. Det virker nemlig forstyrrende på samtalen.
  2. Test din lyd og dit kamera ved at lave et videotestopkald fra en smartphone/tablet eller en computer med Google Chrome eller Safari til MedComs testsystem på nedenstående link: https://portal.vdxapi.dk/?url=testkald@rooms.rm.dk&pin=12345&start_dato=2020-01-01T08:00:00
  3. Du kan justere på den indgående og udgående båndbredde under indstillinger i dit videoprogram. Det kan forbedre kvaliteten. Er din udgave engelsk, skal du klikke på settings og bandwith. 
  4. Hvis samtalen foregår over det mobile netværk eller det trådløse net, deler brugerne kapaciteten på nettet. Derfor kan båndbredden variere afhængigt af belastningen af nettet. En fastnet forbindelse er derfor at foretrække (bredbånd/fiber) og brug trådet netværk frem for trådløst. Det vil sikre en mere stabil forbindelse.
  5. Afslut alle andre programmer end videoprogrammet på din pc, før du starter videokonsultationen. Det vil sikre en højere kvalitet. 
  6. Aftal på forhånd, hvem der skal ringe op igen, hvis videoforbindelsen ryger undervejs.
  7. Hvis du bruger computer, er det en fordel at benytte et eksternt HD kamera beregnet til videosamtaler. Brug altid headset med mikrofon, for at sikre god lyd. Du kan opleve ekko i dit headset, hvis borgeren ikke bruger headset, og din stemme bliver fanget i borgerens mikrofon.
  8. Tjek vinklen på kameraet, så hele dit ansigt kommer med og er centreret på skærmen. Sørg også for, at du ikke bliver filmet for meget nedefra (tjek via self view).
  9. Hvis flere deltager i samtalen i samme lokale, skal du bruge en ekstern højttaler med indbygget rummikrofon, som er beregnet til formålet.
  10. Sørg for, at der ikke ligger mobiltelefoner i nærheden af computeren, da det kan forstyrre videosignalet.
  11. Tjek, at du bruger en sikker forbindelse, så du beskytter personfølsomme oplysninger. Datatilsynet tillader fx ikke Skype og Facetime til kommunikation med borgere.
  12. Overvej et set-up med adgang til teknisk support for borgere i tilfælde af problemer med opsætning eller teknik.
  13. Opret en sag i Service Desk i regionens it-afdeling, hvis du ønsker gode råd fx om valg af udstyr. Skriv videokonference i overskriften. Gå til Service Desk her. Læs også mere om det tekniske på www.videokonference.rm.dk