Nærheden er ofte allerstørst, når to mennesker er i samme rum, og langt større, end hvis man, som borger  fx sidder i et aflukket lokale med en bærbar computer i frokostpausen på sin arbejdsplads og skal i dialog med sundhedsvæsenet via telemedicin.

Det er vigtigt at italesætte hvordan og hvor borgeren bruger sin telemedicinske løsning. Hvis der eksempelvis er tale om videokonsultation, kan det være en god idé at tale med borgeren om, hvorvidt han/hun har mulighed for at sidde et "privat sted" og at der er "ro" omkring situationen, så borgeren kan koncentrere sig. Se flere gode råd til en god video konsultation her.

Lav klare aftaler om svartider og en plan B ved drop out

På nogle områder findes der også online-behandlings-programmer, hvor patienten arbejder med sine udfordringer i hjemlige trygge rammer. Det kan fx være ved angst, fobier oa. Her kan patienten gennemgå behandlingen på skrift samt via videofilm og samtidigt have skriftlig dialog med sin behandler.

Her er det vigtigt, at behandleren følger op på patienten, og at der er klare aftaler om svartider og en plan B, hvis patienten dropper ud af behandlingen eller der er andre udfordringer, som der bør følges ekstra op på.

Rutinekontroller eller vanskelige budskaber

Hvis der er tale om mere rutinebaserede kontroller, som ikke kræver den store opfølgning, kan telemedicin være en god løsning, da borgeren ikke behøver forlade sit arbejde i længere tid. 

Som sundhedsprofessionel er det vigtigt, at du tænker over, om dit budskab egner sig til at blive leveret digitalt. Er budskabet komplekst eller følsomt, bør du overveje, om det skal leveres på et personligt møde i stedet for via telemedicin.

Det er også vigtigt, at sikre sig, at patienten har nogle at tale med, efter at han/hun har modtaget en svær besked. Dette gælder jo, uanset om der er tale om brug af telemedicin eller ej. Brug af telemedicin forstærker dog kravet til at gøre sig etiske overvejelser.